te druk op fietspaden Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Lifestyle

Veel te druk op fietspaden: ‘We zien meer ongelukken gebeuren’

Het is veel te druk op Nederlandse fietspaden, vinden organisaties als Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond. En dat zorgt voor chaotische en gevaarlijke situaties. Ze trekken daarom aan de bel en roepen op tot bredere fietspaden en een maximale snelheid.

We gaan massaal met de fiets op pad. Niet alleen zijn mensen méér gaan fietsen, er zijn ook meer verschillende voertuigen op de weg. Denk aan de e-bike, speed pedelecs en deelscooters. En dat zorgt voor chaos, irritaties en zelfs ongelukken.

Drukte op het fietspad

Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Fietsersbond zijn voorstander van bredere fietspaden en een maximale snelheid van 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom. “Dan kunnen snelle fietsers, waaronder e-bikes, op de rijbaan. Dat vermindert de druk op het fietspad’’, zegt een woordvoerder van VVN tegen het AD. In Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht zal deze regel al ingevoerd worden. Dat al die verschillende voertuigen niet allemaal even hard rijden, zorgt voor gevaarlijke situaties. “We zien op fietspaden meer ongelukken gebeuren. De grote verschillen in snelheden en massa’s van fietsen tegenwoordig - een bakfiets is veel zwaarder dan een racefiets - spelen daarbij een rol.”

Gevaar én irritatie

Drukte op het fietspad leidt niet alleen tot chaotische taferelen, maar zorgt ook voor irritatie bij fietsers. “Het lijkt ook wel alsof mensen sinds corona een korter lontje hebben gekregen. Het is sinds corona ook echt drukker geworden op de fietspaden”, vertelt Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. Het aantal wielrenners en mountainbikers nam in die periode enorm toe.

Oplossingen voor fietsdrukte

Volgens Van Garderen zijn niet de fietsers, maar de beperkte ruimte het probleem. Bredere fietspaden kunnen daarvoor een oplossing zijn. Een fietspad zou bij voorkeur 2,30 meter breed zijn, maar ruim de helft van de fietspaden binnen de bebouwde kom is smaller. Een andere maatregel om de fietsdrukte op te lossen, is het verlagen van de maximale snelheid van e-bikes en wielrenners of het aanleggen van fietsstraten of -snelwegen.

Bron | AD

Maike AbmaGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden