Veel klachten over niet-thuisbriefjes van PostNL: zo voorkom je dat je pakket kwijtraakt Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Veel klachten over niet-thuisbriefjes van PostNL: zo voorkom je dat je pakket kwijtraakt

Tot voor kort vond je een briefje waarop staat ‘We hebben u gemist’, als je even niet thuis bent als je pakketje werd bezorgd door PostNL. Vanaf 1 juli 2022 is het postbedrijf gestopt met deze briefjes, tot toenemende onvrede van consumenten. Hoe kun je voorkomen dat jouw pakketje kwijtraakt?

PostNL besloot te stoppen met het schrijven van de ‘We hebben u gemist’ briefjes. Dit omdat het schrijven hiervan de bezorger veel tijd kost en het scheelt op jaarbasis zo‘n 70.000 kilo papier. Het briefje is vervangen door een digitaal bericht in de PostNL-app.

Veel klachten

Bezorgers gooien dus al een aantal maanden geen briefje meer in de brievenbus, als kennisgeving van het gemiste pakket. Maar dat gaat niet in alle gevallen goed. “Op Klachtenkompas, het online klachtenforum van de Consumentenbond, kwamen de afgelopen maanden 5049 klachten binnen over PostNL,” aldus een woordvoerder van de Consumentenbond tegen RTL Nieuws. Een deel van die klachten gaat over de verdwenen niet-thuisbriefjes en het vermist raken van pakketten. Ook op social media klagen mensen. Het gaat voornamelijk mis bij consumenten die elkaar een pakket sturen bij pakketjes uit het buitenland,

Niet-thuisbriefje

Het niet-thuisbriefje van PostNL is niet helemaal verdwenen. In sommige gevallen gooit de pakketbezorger namelijk nog wel een briefje door de bus, zoals bij officiële stukken van een notaris, medische post of een cadeau. In die laatste twee gevallen moet je wel zelf aangeven dat het om deze post gaat. Ook bij pakketten die van consument naar consument gestuurd worden vanaf een pakketpunt, moet een briefje in de bus gegooid worden. Maar wat blijkt: dit gaat nog weleens mis. Het gevolg is dat pakketten te lang blijven liggen op bijvoorbeeld een pakketpunt, waarna ze na een week teruggestuurd worden naar de afzender.

Voorkomen dat een pakket zoekraakt

Er zijn verschillende manieren om te voorkomen dat je pakket zoekraakt. Zo is het verstandig om de app van PostNL te installeren op je telefoon, omdat het postbedrijf de briefjes hiermee vervangt. Daarnaast kun je geïnformeerd worden via je e-mail. Een woordvoerder van PostNL zegt hierover: “Als klanten zelf een pakket hebben besteld, kunnen ze de informatie over dit pakket in de mail of app lezen. Als het gaat om pakketten die de ontvanger niet zelf besteld heeft, dan vult de verzender het e-mailadres van de ontvanger in, zodat de ontvanger op de hoogte gebracht kan worden over het pakket.”

Daarbij kun je in de app je bezorgvoorkeuren instellen. Wil je bijvoorbeeld dat de bezorger pakketten standaard bezorgt bij de buren of bij een PostNL-punt? Dan kun je dit aangeven. Ook kun je een plek op een afgesproken plek rondom je huis, die droog en veilig is, aanwijzen. Om dit te doen log je in op je PostNL-account of open je de PostNL-app. Ga vervolgens naar ‘Mijn gegevens’. In de app klik je in plaats hiervan op ‘Account’ en vervolgens op ‘Mijn bezorgvoorkeuren’. Stel hier de bezorgmethode van jouw voorkeur in. Je kunt dit doen door aan te vinken waar pakketten bezorgd mogen worden als je niet thuis bent. Sla dit op en je bezorgvoorkeuren zijn aangepast.

Wat gebeurt er met een zoekgeraakt pakket?

Als een postbezorger het pakket niet bij jou of je buren kan afleveren, wordt het naar een pakketpunt gebracht. Daar blijft het een week liggen, voordat het teruggestuurd wordt naar de afzender. Is deze niet bekend? Dan gaat het pakket naar een Lost & Found depot. Hier onderzoekt een speciaal team het pakket om te kijken of er aanwijzingen zijn van wie het is. Als dit gevonden wordt, kan het pakket alsnog verstuurd is. Vinden ze dit niet? Dan wordt het maximaal een jaar bewaard. Wordt het in die tijd niet alsnog door iemand opgehaald, bijvoorbeeld na contact met de klantenservice. Dan wordt de inhoud, afhankelijk van de waarde, vernietigd of geschonken aan bijvoorbeeld een kringloopwinkel. PostNL benadrukt dat dit gebeurt bij een zeer laag percentage van de pakketten die ze jaarlijks bezorgt. “In het Lost & Found-depot komen enkele honderden pakketten per dag, waarvan een groot gedeelte alsnog bij de ontvanger terechtkomt,” zegt het postbedrijf.

Nynke KooyGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden