Lifestyle

Dit populaire toetje is niet altijd wat het lijkt

vanillevla-niet-echt.jpg

De één eet het, met een beetje limonadesiroop, als toetje. De ander als lekker romig tussendoortje. Vanillevla is een typisch Nederland product. Maar deze week ontstond er een hevige rel rondom het zuivelproduct. Zo blijken niet alle pakken hun naam eer aan te doen. 

In een aantal merken dat vanillevla produceert, zit namelijk helemaal geen vanille! En daarom diende Foodwatch Nederland afgelopen herfst een klacht in bij de Reclame Code Commissie. De voedselwaakhond vond de verpakking van Optimel vanillevla misleidend en oneerlijk. “Je ziet dat in toenemende mate echte natuurlijke ingrediënten worden vervangen door goedkopere kunstmatige aroma’s,’’ vertelt Sjoerd van der Wouw van Foodwatch.

Ingeburgerd begrip

In de vanillevla van Optimel zit geen echte vanille, maar ook geen vanille-aroma. De producent heeft tijdens de zitting over de klacht aangegeven dat vanillevla een gebruikelijke naam is voor het zuivelproduct en dat het de term ‘vanillevla’ een ingeburgerd begrip is. De consument verwacht volgens de producent geen echte vanille, maar slechts de smaak. Producent Campina vond de naam daarom niet misleidend.

Niet bindend

Afgelopen maandag bepaalde de Reclame Code Commissie dat de klacht van Foodwatch gegrond was. Toch hoeft Campina de naam van het zuivelproduct niet aan te passen. De uitspraken van de Reclame Code Commissie zijn niet bindend. Wel raadt de organisatie Campina aan om niet meer op deze manier reclame te maken. Foodwatch is blij met de uitspraak. “Omdat het een belangrijke uitspraak is die voor veel meer producten consequenties kan hebben,” aldus Van der Wouw.

Bron| Foodwatch
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant