Nachtmerries oorzaken Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Vaak last van nachtmerries? Déze zes dingen kunnen de oorzaak zijn

Droom je steeds weer diezelfde nare droom waardoor je vervolgens badend in het zweet wakker wordt? Het is erg vervelend en je nachtrust kan erdoor verstoord raken, maar waarom krijgen we nachtmerries? Dit kan verschillende oorzaken hebben.

Verschillende experts leggen uit om welke oorzaken het gaat.

1. Alcohol drinken

Je zou denken dat een ‘slaapmutsje’ ervoor zorgt dat je lekker kunt slapen, maar het blijkt toch niet helemaal waar te zijn. Slaapexpert Phil Lawlor vertelt aan Huffpost dat het drinken van alcohol je in het begin kan helpen om te slapen, maar dat naarmate het alcoholgehalte in het bloed daalt, het omgekeerde juist gebeurt: “je slaapt oppervlakkiger en wordt vaker wakker. Dit kan leiden tot meer REM-slaap, wat nachtmerries en levendige dromen veroorzaakt.”

Kun je dan helemaal geen wijntje meer drinken in de avond? Jawel, maar drink het dan minstens vier uur voordat je gaat slapen op, stelt Lawler.

2. Medicijnen

Antidepressiva en opioïden kunnen volgens experts ook de frequentie van slechte dromen verhogen. “Hoewel het niet helemaal duidelijk is waarom dit gebeurt - er is nog zoveel dat we niet begrijpen over de hersenen - zorgt het verhoogde niveau van neurotransmitters, zoals dopamine, dat deze stoffen leveren voor veranderingen in de manier waarop we dromen, wat vaak leidt tot levendige dromen en dus intensere nachtmerries’, vertelt slaap expert Verena Senn, die al bijna 15 jaar onderzoek doet naar slaap en de hersenen.

3. Supplementen

Melatonine, een supplement dat je kan helpen in slaap te vallen, kan ook nare dromen veroorzaken. “Er is geen sluitend bewijs over hoe melatonine onze dromen beïnvloedt; er zijn echter verbindingen met hoge niveaus van melatonine die nachtmerries veroorzaken, omdat je minder kans hebt om genoeg van de overgangstijd te laten tussen wakker zijn en slapen, “legt Lawlor uit.

4. Eten voordat je naar bed gaat

Als je vroeg in de avond eet, kan het voorkomen dat je, vlak voordat je gaat slapen, trek hebt. Deze lekkere trek wil je natuurlijk het liefst stillen met bijvoorbeeld chocolade, chips of snoep. Toch is dit niet zo'n goed idee als je vaak last hebt van nachtmerries. “Je lichaam zal hard moeten werken om voedsel af te breken en signalen naar je hersenen te sturen om actiever te zijn, wat nachtmerries kan veroorzaken,” vertelt Lawlor. “Bovendien kan voedsel het slaappatroon onderbreken door nachtelijk zweten en zure oprispingen. Zoete lekkernijen en pittig eten kunnen meer hersengolven veroorzaken; ze zijn direct gekoppeld aan slaapverstoringen.”

Senn voegt daar nog aan toe dat het eigenlijk niet uitmaakt wat we eten, want hoe dichter we bij onze slaaptijd zijn, hoe harder ons lichaam zal werken om het eten verteren terwijl we rusten. “Eten in de uren voor het slapengaan is een gewoonte die zeker slaapstoornissen zal veroorzaken en nachtmerries kan veroorzaken, “legt ze uit.

Let op: ook hierbij hoef je je geen zorgen te maken dat je helemaal niks meer kunt eten voor het slapen gaan, maar zorg er wel voor dat je je laatste snackje in ieder geval twee tot drie uur voordat je naar bed gaat, hebt gegeten. Zo zorg je ervoor dat de kans op een nachtmerrie zo klein mogelijk blijft.

5. Angst en stress

Nachtmerries helpen ons bij het verwerken van emoties die verbonden zijn met negatieve levenservaringen. Daardoor loop je meer risico op het krijgen van een nachtmerrie als je een stressvolle periode doormaakt. “Angst en stress veroorzaakt door traumatische of zorgwekkende situaties kunnen nachtmerries veroorzaken, omdat je onderbewustzijn angstige gedachten zal veranderen in een angstig verhaal en een onaangenaam verhaal,” vertelt Lawlor.

Tijdens de slaap is er verhoogde limbische activiteit. Het limbische systeem ligt aan de rand onder de hersenkwabben. Dit systeem wordt gevormd door een groep hersenstructuren in de grote hersenen die betrokken zijn bij emotie, emotieregulering, emotioneel geheugen, genot en motivatie. “De verhoogde limbische activiteit, met name in het deel van de hersenen dat met de emoties omgaat, tijdens de REM-slaap, kan daarom de emotionele intensiteit die wordt ervaren tijdens dromen verergeren, wat nachtmerries kan veroorzaken, “legt Senn uit.

Voldoende slaap is volgens Lawlor belangrijk, omdat slaapgebrek kan leiden tot zowel stress als nachtmerries. Senn voegt daarnaan toe dat je daarom voor het slapengaan geen enge boeken lezen of films gaat kijken, omdat de de vecht-of-vluchtreactie van je lichaam kunnen activeren.

6. Op je rug slapen

Slaap je vaak op je rug, dan kan het misschien verstandig zijn om van slaappositie te gaan veranderen als je minder vaak nachtmerries wilt hebben. “Studies hebben aangetoond dat rugslapers vaker nachtmerries hebben”, stelt Lawlor. “Op je rug slapen kan ademhalingsmoeilijkheden veroorzaken. Wanneer je in REM bent, kan het gebrek aan lucht een nachtmerrie veroorzaken, zoals achtervolgd worden, stikken of verdrinken”, aldus Lawler.

Bron / Huffpost

Sanne van De WeteringGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden