Nieuws Tips & Tricks Wonen & Tuinieren

Zo voorkom je keuzestress in de supermarkt

zo-voorkom-je-keuzestress-in-de-supermarkt.jpg

Ben jij een echte productvergelijker, iemand die in de supermarkt de labels leest om een zo verantwoord mogelijke keuze te kunnen maken? Maar wat betekenen die termen nou eigenlijk? En zijn ze alleen van toepassing op je gezondheid of zeggen ze ook iets over hoe bewust er is omgesprongen met het milieu? Deze tips kunnen je helpen om keuzestress in de supermarkt te voorkomen.

Margriet in samenwerking met Milieu Centraal

Afval scheiden

Bewust eten voor een goede gezondheid, daar worden we steeds bedrevener in. Zo kiezen veel mensen ervoor om te koken met biologische producten. Ook voor een beter milieu kun je bewustere keuzes maken. Een goed voorbeeld daarvan is het scheiden van afval of het meenemen van een eigen tas voor je dagelijkse boodschappen. Maar er zijn meer dingen die je kunt doen op weg naar duurzaamheid en een schoon klimaat.

Labels checken Screenshot van Keurmerkenwijzer app van Milieu Centraal

Eigenlijk begint bewust inkopen doen al bij het checken van de labels op je favoriete producten. Doe je dit al, dan is je waarschijnlijk weleens opgevallen dat veel producten zoals vis, vlees, groente en fruit verschillende logo’s dragen. De grote verscheidenheid aan logo’s kan ervoor zorgen dat je door de bomen het bos niet meer ziet en flinke keuzestress veroorzaken. Want welk keurmerk is nou betrouwbaar en welk keurmerk niet? En wat betekenen al die verschillende logo’s? Een handige manier om hierachter te komen is het gebruiken van de Keurmerkenwijzer-app van Milieu Centraal. Daarmee kun je snel zien of je bijvoorbeeld eerlijke chocolade, duurzaam gekweekte en gevangen vis, milieuvriendelijk geteelde groenten of diervriendelijk geproduceerd vlees hebt gekocht.

Het elftal van Milieu Centraal

Milieu Centraal heeft als voorlichtingsorganisatie onderzoek gedaan naar ruim 90 logo’s op voeding en daaruit een top 11 samengesteld van topkeurmerken die in het schap te vinden zijn. Op die manier is keuzestress verleden tijd: je hoeft alleen nog maar het plaatje te checken en de Keurmerkenwijzer-app erop los te laten om te weten of je een bewuste(re) keuze maakt. De app laat je zien hoe goed een keurmerk scoort op het gebied van milieu, dier- en mensenwelzijn en hoe betrouwbaar het plaatje is. Download de app hier en check het logo dat je tegenkomt.

Vega of flexitariër?

Want hoe zit dat eigenlijk met dat lekkere biefstukje? Is dat gezonder wanneer de koe een goed leven heeft gehad? En wat heeft het ontwikkelen van dat lapje vlees voor effect op het klimaat? De productie van je sappige biefstukje of dat pondje gehakt van de slager heeft een tamelijk grote impact op het milieu. Vleesproductie zorgt voor veel meer uitstoot van broeikasgassen dan bijvoorbeeld het verbouwen van groente. Denk je erover om minder vlees te eten of er zelfs helemaal mee te stoppen? Flexitariër worden is een goed begin. Een flexitariër is iemand die er bewust voor kiest om één of meerdere dagen per week geen vlees te eten. Toch een stukje vlees vanavond? Ga dan voor kip in plaats van rund of lam. Van alle vleessoorten geeft kip de laagste milieubelasting.

Voedselverspilling

Tijd om onze eetgewoonten nader onder de loep te nemen. Kook jij vaak (onbewust) voor een heel weeshuis en belandt daardoor de helft uiteindelijk in de kliko? Ook op het gebied van voedselverspilling kunnen we bewustere keuzes maken. We gooien namelijk ruim 40 kilo voedsel per persoon per jaar weg, wat neerkomt op € 140 weggegooid geld per persoon. Daarmee gaan ook alle energie en grondstoffen verloren die nodig waren om die etenswaren te telen, vervoeren, koelen en eventueel te bewerken en verpakken. Een hoop afval dus! Voedselverspilling voorkom je al – voor een groot deel – door de volgende tips op je huishouden toe te passen:

  • kook met wat je nog in huis hebt
  • maak een boodschappenlijstje, zodat je geen dingen koopt die je niet nodig hebt
  • koop 2x in de week verse groente, fruit en zuivel
  • vermijd het kopen van verse producten in de aanbieding waarvan je eigenlijk al weet dat je ze niet op krijgt
  • kook op maat en meet de hoeveelheid rijst, pasta of aardappels af
  • las een vaste kliekjesdag in
  • bewaar restjes goed zichtbaar in de koelkast en voorzie de bakjes van een duidelijke sticker die aangeeft wat erin zit
  • eet 1 dag in de week uit de vriezer
  • koop lang(er) houdbare producten
  • zet je koelkast op 4 graden om producten langer goed te houden

Eet seizoensgroente en -fruit 

Voordat je besluit wat je op een avond op tafel zet, is het handig om te bedenken welke producten in dat seizoen volop voorhanden zijn. Aardbeien eten we bijvoorbeeld in de zomer, als er minder moeite voor nodig is geweest om ze te laten rijpen. Koop en eet je ze buiten het seizoen, dan kun je ervan uitgaan dat de Nederlandse aardbeien met behulp van warmtebronnen (opwarming van de aarde) zijn gekweekt óf dat ze vanuit een warm land, zoals Spanje, zijn getransporteerd (uitlaatgassen). Alle reden om seizoensgroenten en -fruit te kopen. Wil je weten wat je nu wel en juist beter niet kunt eten? Kijk op de groente & fruit kalender van Milieu Centraal. Daarop zie je precies welke producten per seizoen worden geteeld en dus een bewuste keuze zijn om te kopen.

Ook interessant