Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Tips & Tricks

Zó voorkom je vermoeide ogen door teveel schermtijd

vermoeide-ogen-voorkomen-door-teveel-schermtijd.jpg

Even een appje versturen via je smartphone, uren scrollen op Instagram of Facebook via de tablet en dan ook nog je favoriete serie op tv kijken. Tegenwoordig zitten we veel aan een scherm gekluisterd, wat niet ideaal is voor je ogen. Gelukkig kun je met een aantal tips vermoeide ogen, door teveel schermtijd, voorkomen.

Vermoeide ogen door schermtijd

Nu we vaker thuis zijn dan ooit, kijken we veel meer naar een scherm. Van je smartphone tot je tablet en van je laptop tot de televisie. Maar wist je dat het kijken naar een scherm voor gezondheidsproblemen kan zorgen? Oogdokter Jennifer Tsai vertelt tegen Well + Good dat je ogen zich continu moeten aanpassen om het licht van een digitaal scherm te verwerken en ervoor te zorgen dat het goed op je netvlies terechtkomt. Ook zegt ze dat wanneer je te veel tijd achter een scherm zit, je ogen steeds harder moeten werken. Na een tijdje zullen je ogen daarom vermoeid aanvoelen, wat ook wel het Computer Vision Syndrome of CVS wordt genoemd.

Gezondheidsproblemen

De klachten die bij het Computer Vision Syndrome horen zijn droge ogen en hoofdpijn. Daarnaast heeft het ook mentale gevolgen, zoals moeite hebben met lezen of problemen hebben met concentratie. Daarnaast vertelt Jennifer Tsai dat CVS wordt veroorzaakt door een slechte houding tijdens het kijken naar een scherm. Je kunt hierdoor last krijgen van je rug, nek en zelfs huidveroudering kan eerder optreden.

Omdat je deze klachten natuurlijk wilt vermijden en je ogen graag gezond wilt houden, is het belangrijk om de volgende tips serieus te nemen.

Lees ook
Is een donkere modus op je telefoon beter voor het slapen?

1. Afstand tot je scherm

Mensen met een kantoorbaan kunnen er niet omheen: ze kijken erg lang naar een scherm. Tsai raadt aan om een flinke hoeveelheid afstand – ongeveer een armlengte – tot je scherm te creëren. Merk je bijvoorbeeld dat je helemaal ‘in’ je scherm zit gedoken, tijdens het scrollen op Instagram of het spelen van een spelletje op je telefoon? Trek dan je rug recht en houdt het scherm van je mobiele telefoon of tablet op afstand. Zeker voor kinderen is dit heel belangrijk. Let er wel op dat het scherm niet te ver weg staat, anders moeten je ogen zich nog meer inspannen.

2. Helderheid en blauw licht

Tegenwoordig kun je op veel schermen de helderheid bijstellen. Vooral s’ avonds wordt dit aangeraden. Door op onze telefoon te scrollen en te worden blootgesteld aan het blauwwitte licht, worden we wakker gehouden. De productie van melatonine wordt onderdrukt, waardoor we moeilijk in slaap kunnen vallen. Een donker scherm kan daarom nuttig zijn als het blauwe licht écht uitstaat. Het is daarom belangrijk om zodra de zon ondergaat, je scherm iets donkerder te zetten. Er bestaan ook allerlei brillen met een speciaal filter voor blauw licht. Informeer hiervoor bij je opticien.

3. De 20-20-20-regel

Het allerbelangrijkste is om regelmatig een pauze te nemen van je scherm. Tsai raadt aan om elke twintig minuten minstens twintig seconden te kijken naar iets wat minstens zes meter bij je vandaan staat. Gun je ogen, maar ook je rug, schouders en billen een pauze. Wandel kort, zet een kop thee en voorkom dat je een ander scherm – zoals je mobiele telefoon – in deze pauze pakt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Well + Good
Beeld | Getty Images

Ook interessant