Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Tips & Tricks

Last van uitstelgedrag? Dít trucje kan je helpen

j1orznc6lr72_selected_wide_1200.jpg

Uitstelgedrag: wie heeft er geen last van? Het is niet dat je niet in actie wilt komen, maar het lukt gewoon steeds niet. Gelukkig kun je daar iets aan doen.

De vijf seconden-regel is hét trucje tegen uitstelgedrag.

De vijf seconden regel

Zeker nu we alles vanuit huis doen, kan het lastig zijn om jezelf te blijven motiveren om je dagelijkse taken uit te voeren. En uitstellen kost veel tijd, omdat je die tijd beter kunt besteden aan nuttige dingen. Mel Robbins, Amerikaanse CNN-commentator en spreker bekend van haar Ted-talk over hoe je je doelen kunt bereiken, ontwikkelde een vuistregel waardoor uitstelgedrag verleden tijd is: de vijf seconden-regel. Het is eigenlijk heel simpel: je telt tot vijf, en op vijf kom je in actie. Deze regel zou ervoor moeten zorgen dat we onze taken sneller doen. En wat blijkt? Zodra je hersenen eraan gewend zijn, blijkt het echt te werken. Het is een kwestie van er een gewoonte van maken.

Lees ook
Uitstelgedrag voor het slapen blijkt gevaarlijker te zijn dan je denkt

Tel af vanaf vijf

Je brein heeft vijf seconden nodig om aan de noodrem te trekken: de eindeloze excuses die ervoor zorgen dat er niks van je ideeën terechtkomt. Als je een gedachte of een impuls hebt om iets te doen, kom dan binnen vijf seconden in actie. Gebruik de regel met beleid voor dingen die belangrijk zijn, zoals sporten of voor zaken waar je geen zin in hebt, zoals je boekhouding of belastingaangifte doen. In andere gevallen is het verstandiger om even na te denken over hoe je dingen aanpakt, voordat je in actie komt. Zo voorkom je dat je impulsief aan het werk gaat.

Aan de slag

Gebruik de volgende drie stappen om met de vijf seconden regel aan de slag te gaan.

1. Begin met kleine stapjes

Voor veel mensen is het lastig om ergens mee te beginnen, omdat je uit je comfort zone moet, het risico neemt dat je wordt afgewezen of je vindt het gewoon eng. Maak het jezelf daarom niet te moeilijk en begin laagdrempelig. Door de regel vaak toe te passen, train je jezelf om snel in actie te komen. De truc is om te beginnen en als je eenmaal bezig bent, ook door te gaan met waar je mee bezig bent.

2. Aftellen en jezelf aanmoedigen

Volgens Mel Robbins maakt het niet uit of je aftelt of dat je een ander zinnetje gebruikt om jezelf aan te moedigen. De volgende dingen kun je ook tegen jezelf zeggen: ‘klaar voor de start, af!’, ‘hup, vooruit met de geit!’ of ‘hey ho, aan de slag!’. Het gaat erom dat je binnen vijf seconden in actie komt.

3. Leer het jezelf aan

In het begin zal het moeilijk zijn, maar als je het jezelf aanleert, zullen je hersenen het aftellen vanaf vijf in verband brengen met actie ondernemen. Volgens de wetenschap duurt het 21 dagen voordat je deze nieuwe gewoonte hebt aangeleerd. Kortom: je moet het gewoon lekker vaak doen.

Bron | Beautify
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Wil jij meer van dit soort handige tips en lifehacks, zónder dat je ernaar hoeft te zoeken? Krijg ze dan nu dagelijks te horen van Margriet! Via de Google Assistent op je telefoon of tablet, óf je Google Home, kun je heel makkelijk met Margriet praten en dagelijks de slimste en handigste tips krijgen. Klik hier om direct de tip van vandaag te beluisteren. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant