Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Tips & Tricks

Met déze handige trucjes kom je snel van koude voeten in bed af

trucjes-koude-voeten-in-bed.jpg

Ongeveer één derde van alle vrouwen heeft last van koude voeten in bed. Je bent dus niet de enige. Het vervelende is dat je hierdoor vaak moeilijk in slaap kunt vallen. Daarom hebben we een paar handige trucjes voor je op een rijtje gezet om snel van die koude voeten in bed af te komen. 

Van de juiste zithouding overdag tot het minderen met cafeïne: wat helpt tegen die ijsklompjes?

Trucjes tegen koude voeten in bed 

Zeker in de koude wintermaanden kun je extra last hebben van koude voeten in bed. Dat komt doordat je lichaam warmte probeert vast te houden. Daarbij zijn vooral je hoofd en romp belangrijk, waardoor je voeten sneller afkoelen. De vaten in je voeten vernauwen namelijk om warmteverlies in de rest van je lichaam tegen te gaan en dus zijn ze sneller koud. Maar niet getreurd, want dit betekent niet dat je die ijsklompjes in bed maar moet accepteren. Er zijn namelijk een paar handige trucjes om koude voeten in bed te voorkomen.

1. Vermijd cafeïne 

We snappen dat je in de koude wintermaanden nog moeilijker zonder je warme kop koffie kunt, maar het is echt beter deze over te slaan of te vervangen voor decafé. Cafeïne kan je bloedvaten namelijk vernauwen, waardoor je voeten sneller koud worden. 

2. Niet met je benen over elkaar

De kans is groot dat je graag met je benen over elkaar zit, alleen die houding kan je bloedvaten afknellen. Hierdoor neemt de doorbloeding in je voeten af, waardoor ze wederom sneller koud worden. 

3. Beweeg

Door te bewegen stimuleer je je bloedsomloop én krijg je het warm. Ook in je voeten. Nu snappen we dat je voor het slapen geen zin hebt in een fullbody work-out, maar een paar simpele oefeningen zijn al genoeg om je doorbloeding te stimuleren. Draai je voeten bijvoorbeeld een paar keer rond en ga een aantal keer op je tenen staan en zak daarna langzaam weer naar de grond.

4. Voetmassage

Geen zin om oefeningen te doen? Ook een voetmassage stimuleert je doorbloeding. Dit kun je zelf doen met een lekkere olie of je kunt je partner natuurlijk even lief aankijken. De olie zorgt voor een dun isolerend laagje, waardoor je de warmte beter vasthoudt. Trek na de massage je sokken aan, zodat je nog langer van je warme voeten kunt genieten.

5. Kleed je warm aan 

Als je hele lichaam warm is, heb je ook minder snel last van koude voeten. Draag daarom overdag veel laagjes en warme wollen sokken. Ook in bed is het belangrijk dat je romp en hoofd het niet koud hebben, zodat het warmteverlies niet moet worden opgelost met koude voeten. Een lekkere pyjama en een paar wollen sokken in bed kunnen daarom wonderen doen. 

Lees ook: Het is weer de tijd van wintertenen: dít kun je ertegen doen

6. Voeding

Ook je voeding heeft effect op je voeten. Zo zorgen omega 3-vetzuren (bijvoorbeeld in vette vis) voor een gezonde bloedcirculatie, waardoor je voeten sneller opwarmen. Ook pittig eten bevordert je doorbloeding en verhoogt daarnaast ook je lichaamstemperatuur. Als laatste werken sommige kruiden en specerijen zoals gember, kaneel, rozemarijn en zwarte peper ook verwarmend.

7. Een voetenbad

Zet twee voetenbaden klaar. Eén met warm water en één met koud water. Steek je voeten eerst een paar minuten in het warme bad en wissel dit vervolgens af met ongeveer 20 seconden in het koude bad. Herhaal dit zo’n vijf keer en droog je voeten daarna goed af. Door deze wisselbaden stimuleer je de bloedsomloop in je voeten en zijn ze binnen een mum van tijd lekker op temperatuur.  

8. Borstel je voeten

Het klinkt misschien gek, maar het droog borstelen van je voeten stimuleert de doorbloeding. Hierdoor warme ze makkelijker op. Maak met een sisal handschoen rustige ronddraaiende bewegingen over beide voeten, totdat ze warmer beginnen te worden.

9. Verwarm je voeteneinde 

Als laatste kun je je voeteneinde voor het slapen ook alvast opwarmen met een kersenpittenzak, warmtekussen of kruik, zodat het bed op die plek alvast op temperatuur is als je er met je koude voeten instapt. Leg je warmte-element ongeveer tien minuten voor het slapen alvast in bed. Binnen een paar minuten heb jij heerlijk warme voeten.

Bron | Cosmopolitan, A. Vogel
Beeld | Getty Images

Ook interessant