Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Tips & Tricks

Met dít trucje wordt opstaan in de winter een stuk makkelijker

trucje-opstaan-winter.jpg

De dagen worden weer steeds donkerder en kouder. Kun jij daarom ook maar met moeite uit bed komen? Dan wil je de 85/15-regel proberen. Dit trucje maakt opstaan in de winter een stuk makkelijker. 

En waarom is het eigenlijk zoveel moeilijker om in de winter uit bed te komen? 

Meer moeite om uit bed te komen

Het is niet gek dat je in de wintermaanden meer moeite hebt om uit bed te komen. Dat heeft namelijk te maken met de invloed van daglicht op de aanmaak van melatonine (een slaaphormoon) en cortisol (een stresshormoon). Hoe minder daglicht je krijgt, hoe meer melatonine je lichaam aanmaakt. En hoe meer melatonine je in je lichaam hebt, hoe slaperiger je wordt. Daarnaast zorgt minder daglicht voor minder cortisol, terwijl cortisol er juist voor zorgt dat je je fit en alert voelt. Vandaar dat je je rond de donkere wintermaanden extra slaperig voelt in de ochtend.  

Hét trucje om makkelijker op te staan in de winter 

Lukt het je in de ochtend maar niet om je warme bed te verlaten terwijl het buiten nog donker is? Dat kunnen we heel goed begrijpen. Daarom hebben we een handig trucje voor je om het opstaan in de winter een stuk makkelijker te maken. Dat doe je namelijk met de 85/15-regel. Dat betekent dat je voor 85 procent van de tijd op hetzelfde tijdstip naar bed gaat en opstaat. Omgerekend betekent dit dat je zes dagen per week op dezelfde tijd gaat slapen en in de ochtend uit bed komt. De andere 15 procent is voor de keren dat dit niet lukt. Hierdoor zou je een goede, vaste en regelmatige slaapcyclus creëren, waardoor je na een beetje oefenen elke ochtend makkelijker kunt opstaan. 

Lees ook:
6 opmerkelijke trucs om de hele nacht door te slapen (en dé gouden tip)

Stop met snoozen 

Een vaste slaaproutine is dus heel belangrijk om wakkerder op te staan. Een van de grote boosdoeners die die regelmaat in je slaaproutine verstoort, is de snoozeknop. Door te snoozen start je telkens een nieuwe slaapcyclus, terwijl je die vervolgens niet afmaakt. Daardoor verslechtert je slaapkwaliteit. Ook blijkt uit onderzoek dat je hierdoor overdag tot wel 30 procent minder productief bent. Sta daarom voortaan in één keer op als je wekker gaat. 

Bron | Freundin, Max Vandaag
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Wil jij meer van dit soort handige tips en lifehacks, zónder dat je ernaar hoeft te zoeken? Krijg ze dan nu dagelijks te horen van Margriet! Via de Google Assistent op je telefoon of tablet, óf je Google Home, kun je heel makkelijk met Margriet praten en dagelijks de slimste en handigste tips krijgen. Klik hier om direct de tip van vandaag te beluisteren. Meer uitleg nodig? Klik dan hier

Ook interessant