Tips & Tricks

Thuiswerken? Deze apps helpen tegen afleiding

thuiswerken-afleiding.jpg

Heb jij ook moeite om tijdens het thuiswerken de afleiding van bijvoorbeeld social media te weerstaan? Geen zorgen, je bent niet alleen. Een aantal bedrijven speelde handig in op onze media-verslaving en bouwde een paar handige apps. Zo blijf je gefocust tijdens het thuiswerken.

Ook last van een zwakke ruggengraat zodra je op je telefoon een melding krijgt? Installeer dan één van deze apps om het thuiswerken zo productief mogelijk te maken.

Telefoon tijdens thuiswerken

Ook wij maken ons er schuldig aan: we leggen geregeld onze telefoon naast onze computer zodat we direct kunnen zien als er een nieuw mailtje of berichtje binnenkomt. De gedachte is natuurlijk werk gerelateerd, maar wanneer er privéberichten binnenkomen is de verleiding groot om daar dan ook gelijk op te antwoorden. Uit eerder onderzoek van de Nationale Vacaturebank bleek al dat 90 procent van de werknemers minimaal één keer per dag zijn telefoon (onnodig) pakt, en maar liefst 44 procent deed dit elk uur. Al helemaal bij thuiswerken is deze verleiding groot. Vandaar dat de onderstaande apps in het leven zijn geroepen. 

Apps om je werk te ordenen

Om tijdens het thuiswerken structuur aan te houden bestaan er apps zoals Serene. Met Serene kun je een dagplanning maken en dagdoelen opstellen. Je kunt hierbij ook tijdslimieten instellen, dus hoeveel tijd je aan een bepaalde opdracht kwijt mag zijn. En handige bijkomstigheid van deze app: hij blokkeert specifieke sites, bijvoorbeeld Facebook, en dempt de meldingen op je telefoon. Hierdoor word je niet steeds in de verleiding gebracht. Ook Toggl is een app waar je je projecten in kunt zetten en kunt delen met collega’s. Hierbij krijg je meer zicht in je productiviteit en je tijdsindeling. 

Websites blokkeren

Een handige app om je niet in de verleiding te brengen om allerlei onnodige website te gaan bezoeken is BlockSite. Je kunt hier invoeren op welke sites je een tijdelijke blokkade wil en binnen welke tijdsperioden. Hierdoor kun je met geen mogelijkheid tijdens het thuiswerken even snel Facebook checken. 

Lees ook: Verplicht thuiswerken: zo blijf je productief én houd je het gezellig

Weg met je tijdlijn

Met de app Todobook verander je je tijdlijn op Facebook in een to-dolijst. Je stelt dus een lijstje met taken op, en pas wanneer je deze allemaal hebt afgewerkt mag je weer door Facebook scrollen. Maar Todobook geeft je daar wel maar vijf minuten de tijd voor, daarna moet er weer gewerkt worden. Wanneer je al je takenlijstjes van de dag hebt afgevinkt kun je de app weer uitzetten en ongestoord door Facebook struinen. 

E-mails ordenen

Wanneer je dagelijks en strotvloed aan e-mails binnenkrijgt, kan het soms voelen als zoeken naar een speld in een hooiberg voor dat ene belangrijke mailtje. Omdat voor sommige je inbox bijhouden haast een aparte dagtaak is geworden bestaat er de app Spark. Deze app verdeelt je e-mails in automatische categorieën. Hierdoor raak je niet bij elke inkomende mail afgeleid en is het achteraf een stuk overzichtelijker zoeken. Je kunt bij deze app ook je meldingen dempen en bijvoorbeeld alleen voor belangrijke e-mails een notificatie instellen. Je kunt daarnaast met Spark ook e-mails inplannen en herinneringen instellen voor het beantwoorden van bepaalde e-mails met bijvoorbeeld een deadline. Handig voor op kantoor én tijdens het thuiswerken. Als laatste kun je met deze app ook samen met collega’s e-mails opstellen, wel zo handig wanneer iedereen thuis zit. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron|NU.nl, RTLNieuws
Beeld|iStock

Ook interessant