Tips & Tricks

Mét deze 5 tips herstel je van een slechte nachtrust

met-deze-5-tips-herstel-je-van-een-slechte-nachtrust.jpg

We duiken allemaal ons bed in met de gedachte een volle 7 uur slaap te pakken. Helaas lukt dit niet altijd. Niets is zo vervelend als een nacht waarin je slecht hebt geslapen en de volgende dag vroeg op moet staan. Met déze tips zul je je snel beter voelen na een slechte nachtrust.

En deze dingen zijn gezonder dan een kop koffie.

Slechte nachtrust

Slaap is zo ontzettend belangrijk voor het rusten van je lichaam en je brein. Je kunt je daarom erg onrustig voelen als je een nacht slecht hebt geslapen. De dag gaat een beetje aan je voorbij, je hebt moeite met concentreren en je kunt vaak niet wachten om weer je bed in te duiken. Gelukkig zijn er een aantal tips die je slechte nachtrust doen herstellen.

1. Drink veel water

Door een slechte nachtrust, raakt je lichaam uitgedroogd. Als je namelijk lang wakker bent, maak je alle waterreserves in je lijf op. Zorg er daarom voor dat je de hele dag veel water drinkt om goed te hydrateren en je lichaam te herstellen. Ook kun je het beste gelijk nadat je bent opgestaan een groot glas water drinken. Dat brengt déze voordelen met zich mee.

2. Douche koud af

Door ongeveer 30 seconden koud af te douchen, versnelt je ademhaling en zuurstoftoevoer. Je hartslag stijgt, je bloed gaat sneller stromen en zo krijg je binnen 30 seconden een energieboost.

Lees ook
Aan het piekeren? Met déze tip val je meteen in slaap

3. Vermijd suikers

Probeer zo veel mogelijk suikers te vermijden. Ze geven je slechts tijdelijk energie waardoor je daarna weer instort. Ontbijt stevig met een kommetje havermout en eet gedurende dag voedselsoorten die vol zitten met gezonde proteïnen als avocado, eiwitten en kip.

4. Naar buiten

Door in de ochtend een wandeling te maken, gaat je hartslag omhoog. Zorg er wel voor dat je de pas er lekker in hebt. Hierdoor pompt je hart meer zuurstof door je lichaam waardoor je energie krijgt. Daarnaast stimuleert zonlicht de aanmaak van melatonine en serotonine, wat je humeur en energie een oppepper geeft.

5. Muziek luisteren

Maak een muzieklijst waarin je allemaal vrolijke nummers zet waar je graag naar luistert. Door het ritme van de muziek wordt je energielevel omhoog gebracht en wordt je concentratie verbeterd. Swingen maar!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Marie Claire
Beeld | iStock

Ook interessant