Tips & Tricks

Moeite met slapen? Dít zijn de ultieme slaaptips van de Margriet-redactie

slaaptips-van-de-margriet-redactie-voor-een-goede-nachtrust.jpg

We hebben allemaal wel eens moeite om in slaap te komen, ook wij van de redactie. Maar hoe lossen we dat op? We deden een rondvraag en bundelden onze beste slaaptips voor een onverstoorde nachtrust. Van lavendelspray tot lichamelijke oefeningen.

Misschien zit de ultieme tip voor jou er ook bij.

Slaaptips van de Margriet-redactie

Op Margriet.nl schrijven we regelmatig over de beste, fijnste of snelste manieren om makkelijk in slaap te vallen. Welke van deze slaaptips passen we zelf toe in ons leven? We delen het hieronder.

Verhalen voor het slapengaan

Online redacteur Erandi Godinez: “Misschien is het een beetje een gekke tip, maar ik luister altijd naar podcasts voordat ik ga slapen.” Een aantal fijne podcasts om bij in slaap te vallen? Bedtime Stories van Anderzorg, Voorlezen uit het woordenboek voor mensen die niet kunnen slapen en Sleep With Me van Drew Ackerman. Wedden dat jij het einde van die podcast niet haalt?

De geur van slaap

Online redacteur Ilse van Roekel: “Mijn slaaptip is de Deep Sleep Pillow Spray van het merk This Works. Het bevat essentiële oliën van lavendel, vetiver en wilde kamille. Ik heb alleen geen idee of het écht werkt of dat het een placebo-effect is. ”

Volledige stilte, graag

Online marketeer Quirine Brouwer: “Ik heb een jaar in het drukke centrum van Rotterdam gewoond met ramen van enkel glas, dus dat was ’s nachts natuurlijk geen pretje. Het leek wel alsof voorbijgangers naast mijn bed stonden. Al snel ontdekte ik dat oordopjes mijn beste vrienden zijn. Sindsdien kan ik niet meer zonder, zelfs nu ik verhuisd ben naar een rustigere buurt. Die complete stilte vind ik heerlijk. Ik gebruik de wax oordopjes van Ohroprax: die vormen zich precies naar je oren.”

Lees ook:
Déze 5 avondrituelen kunnen je helpen beter te slapen

Beeldschermen uit

Online eindredacteur Anne-Flore: “Slechte slaper hier! Ik heb alles geprobeerd. Voor mij helpt het om niet op mijn telefoon te zitten voor het slapengaan. Ik laat mijn telefoon sinds een poosje beneden om de verleiding te weerstaan om te gaan scrollen in bed. En ik slik magnesium, dat helpt voor mij ook.”

Een gezellig boek

Projectredacteur Tanja van Kempen: “Ik lees altijd voor het slapengaan. Daar word ik direct slaperig van. En dan wel een gezellig boek, niet zo’n ingewikkeld boek waarvoor je te veel moet nadenken. Ook drink ik na vier uur ’s middags geen koffie meer. En soms gebruik ik (pure) CBD-olie om slaperig te worden.”

Fysiotherapie

Online (eind)redacteur Faye Heijnis: “Ik neem als ritueel bijna elke avond Slaap Lekker-thee van Pickwick. Géén idee of het echt helpt, misschien zit het tussen mijn oren. En er is een oefening van fysiotherapie waar ik altijd zen en slaperig van wordt. Voor de oefening lig je op je rug met je handen op je buik, en moet je minimaal vijf keer tien seconden lang je hoofd iets van het matras optillen. Dit werkt goed bij nekklachten, maar is voor mij dus ook slaapverwekkend.”

Lees ook:
Slapeloze nacht? Druk dan met je vingers op déze plekken

Diep ademhalen

Online eindredacteur Kirsten Zijderveld: “Meestal val ik meteen in slaap (even afkloppen…) maar van lezen of rustige muziek luisteren voor het slapengaan word ik meestal ook erg relaxed. En mocht ik me echt nog onrustig voelen, dan helpt een paar keer diep en bewust ademhalen.”

Beeld | Getty Images

Ook interessant