Tips & Tricks

Zo kom je weer in je normale slaapritme na de vakantie

zo-kom-je-weer-in-normale-slaapritme-na-de-vakantie.jpg

Uitslapen, middagdutjes, de hele dag luieren en dan tot ’s avonds laat buiten borrelen. Vakantie is heerlijk om weer even helemaal op te laden. Maar dat schopt vaak wel je normale slaapritme in de war. Veel mensen voelen zich na vakantie daarom vaak extra moe. Maar met deze tips kom je makkelijker weer in het werkritme. 

Zo verruil je dat uitgeruste gevoel na de vakantie niet meteen voor een uitgeblust gevoel op werk. 

Zo kom je in normale slaapritme na de vakantie 

Het is logisch dat je niet van uitslapen en laat opblijven ineens weer kan omschakelen naar elke dag om 07:00 uur uit bed komen. Daarom is de eerste tip om voordat je na de vakantie weer met werken begint rustig in je slaapritme te komen. Dit doe je door in een aantal dagen steeds weer wat eerder naar bed te gaan, en je wekker steeds weer iets vroeger te zetten. Hierdoor heb je niet alleen minder moeite met vroeg opstaan, maar kom je ’s avonds ook weer makkelijker eerder in slaap. Daardoor voorkom je dat uitgebluste gevoel tijdens je eerste werkweek. 

Ochtendroutine 

Een andere simpele tip die een hoop verschil kan maken is om je weer meer vast te houden aan een ochtendroutine in de dagen na je vakantie, voordat je weer met werk begint. Als je nog een paar dagen vrij bent voordat je weer aan de slag gaat, is het best verleidelijk om uit bed naar de bank te verplaatsen of eerst nog even een paar keer te snoozen. Toch kun je beter wanneer je wakker wordt uit bed stappen en echt aan de dag beginnen. Dus spring onder die douche, kleed je aan en ontbijt. Probeer om overdag naar buiten te gaan en voldoende te bewegen, zodat je in de avonden weer sneller moe bent. Zo zal je straks als je weer aan het werk bent minder moeite hebben met het in slaap vallen en opstaan.

Lees ook: Zó weet je welk slaapritme het best bij jou past

Maak gebruik van natuurlijk licht 

Heb je moeite om weer vroeger op te staan? Laat dan de natuur je een handje helpen. Je hersenen krijgen een seintje bij het eerste licht in de ochtend dat de dag weer gaat beginnen. Bij een donkere ruimte wordt juist je slaap aangewakkerd. Oftewel, gebruik die gordijnen goed.  

Eerder avondeten

Op vakantie eet je vaak een stuk later dan je normaal doet. Je lichaam is dan nog erg actief met het verwerken van je maaltijd, waardoor je minder vroeg moe wordt. Probeer dus na de vakantie weer vroeger in de avond te eten. Probeer daarnaast om minder of geen alcohol te drinken en ook dranken met cafeïne kun je beter even laten staan om weer in je normale slaapritme te komen.  

Slaapkamer opruimen 

Als laatste helpt het om je slaapkamer na de vakantie even helemaal schoon te maken en vooral op te ruimen. Rommel in je kamer zorgt voor een rommelig gevoel. Hierdoor kun je vaak minder goed slapen dan wanneer de kamer netjes is. 

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Bron | Roomed, Jysk, Healthline, Gezondnu
Beeld | iStock

Margriet 39 ligt nu in de winkel! Met deze week: de nieuwste modetrends voor dit najaar, een dossier over lang en gelukkig leven, een interview met schrijver Kluun en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant