Tips & Tricks

Slaap je slecht door de coronacrisis? 5 tips waar je echt iets aan hebt

slaap-je-slecht-door-de-coronacrisis-5-tips-voor-een-betere-nachtrust.jpg

Slaap jij momenteel ook slecht? Daar kunnen een aantal redenen voor zijn tijdens deze coronacrisis. Gelukkig kun je er ook iets tegen doen.

Kleine moeite, groot verschil. Experts drukken ons deze tips op het hart om ook in de coronacrisis zo goed mogelijk te slapen.

1. Zorg voor voldoende daglicht

Hoe meer je thuis zit, hoe minder natuurlijk daglicht je tot je krijgt. Daardoor kan je lichaam in de war raken wat betreft het waak-slaapritme. Zorg er dus voor dat je overdag zo veel mogelijk licht naar binnen laat schijnen, zodat je lichaam snapt dat het dag is. Doe de gordijnen open, strijk bij lekker weer neer in de tuin of op het balkon. Wandel, het liefst in de zon. Zelfs bij het raam staan helpt al. Zodra het weer donker wordt, herkent je lichaam dit goed en bereid je je stilletjes al voor op je (hopelijk goede) nachtrust.

2. Wees streng met je werktijd

Als je vanuit huis werkt, is het verleidelijk om ’s avonds nog even achter je laptop te kruipen om het een en ander af te ronden – zeker als je overdag kinderen te vermaken hebt. Of misschien vind je het juist lekker om overdag nu vaker je rustmomentjes te pakken. Die zijn ook nodig, maar je kunt wat je slaap betreft het best streng voor jezelf zijn: werktijd blijft werktijd, rusttijd blijft rusttijd. Probeer zo veel mogelijk vaste werkuren aan te houden.

3. Houd je aan de normale eettijden

Van het tijdstip waarop je ontbijt tot en met de lunch en het avondeten: probeer de normale eettijden zo veel mogelijk aan te houden. Zo blijft je lichaam ook op schema. Als je thuis werkt, word je misschien eerder verleid tot snacken op welk tijdstip je maar wilt. En misschien drink je die kop koffie nu ook wel later op de dag dan normaal. Allemaal kleine veranderingen die toch grote invloed kunnen hebben op jouw nachtrust. Zet desnoods wekkers voor lunchtijd en begin standaard rond bijvoorbeeld 17.30 uur met het avondeten koken. Juist als het momenteel nogal als een soort vakantie voelt.

4. Stel een avondklok in voor je telefoon, laptop en tv

Ook vóór de coronacrisis drukten slaapexperts ons al op het hart om ’s avonds zo min mogelijk blauw licht tot je te krijgen. Het is belangrijk om je hersenen rust te geven voordat je gaat slapen. Grote kans dat je dan frisser en energieker wakker wordt. Nu we zo veel mogelijk thuis blijven, zijn films en series nu misschien ons grootste vermaakt. Maar lees een uurtje voor je naar bed gaat bijvoorbeeld eens liever een boek (dit bijvoorbeeld).

5. Zoek uit waar jij rustig van wordt

Minder stress hebben is makkelijker gezegd dan gedaan. Stress sluipt erin en is een crime voor je nachtrust. Zeker in deze tijd is het niet zo gek als je kampt met stress. We zitten ook in een behoorlijk stressvolle, verontrustende situatie met z’n allen. En dat je je geliefden minder of helemaal niet in levenden lijve ziet en spreekt, maakt het nog moeilijker. Allemaal kopzorgen die je misschien slecht laten slapen. En als je slecht slaapt, kan dat ook weer stress opleveren. Zo zit je in een vicieuze cirkel.

Probeer uit te zoeken waar jij je rust wél in vind. Dat kan per dag verschillen. Geef yoga eens een kans, verdiep je in ademhalingsoefeningen en wandel (met anderhalve meter afstand tot elkaar). Bel met je (klein)kinderen, geniet van de zon in je tuin of op je balkon. En heb je al eens gehoord van ASMR? Je zou er als een blok van in slaap vallen én minder door piekeren. Allemaal het proberen waard. Daar is jouw nachtrust belangrijk genoeg voor, toch?

M15

Wil jij iemand in deze tijd een steuntje in de rug geven? Dat kan met de #ikgeefomje-poster, die achterop de nieuwe Margriet zit. Uiteraard lees je daarin ook alles over Pasen. Margriet 15 online bestellen kan ook via deze link (je krijgt ‘m gratis thuisbezorgd).

Bron | Metro UK
Beeld | iStock

Ook interessant