Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Tips & Tricks

Dít zijn de meest voorkomende blessures (en zo voorkom je ze)

dit-zijn-de-meest-voorkomende-blessures-en-zo-voorkom-je-ze.jpg

En opeens schiet het erin… Au! Tijdens het sporten maar zeker ook tijdens alledaagse bezigheden lopen we blessures op. Welke komen het meest voor en vooral: hoe zorg je ervoor dat je ze niet krijgt?

Het ene moment gaat het sporten nog prima, het volgende gaat het mis. Een spier die te ver uitrekt, een gewricht dat de verkeerde kant op kantelt, een pees die scheurt of zelfs een bot dat breekt. En dat gebeurt jaarlijks bij ongeveer vierenhalf miljoen Nederlanders. De meeste blessures krijgen we aan de knie en de enkel, gevolgd door de schouder, het onderbeen en de kuit.

Blessures

In de meeste gevallen gaat zo’n blessure na een bepaalde tijd wel weer over, soms is er een huisarts of fysiotherapeut voor nodig. Marloes van Lierop, sportfysiotherapeut en manueel therapeut in Arnhem en bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie in de Sportgezondheidszorg (NVFS) weet hoe gevarieerd al deze klachten en hun oorzaken eruit kunnen zien. “Niet iedereen is ontvankelijk voor dezelfde blessures én een blessure hoeft niet altijd het gevolg van beweging te zijn maar kan ook medische oorzaken hebben.”

Haar belangrijkste advies is dan ook: ga bij klachten of pijn niet zelfdokteren. En wie een verdoofd of tintelend gevoel ervaart dat na een paar dagen niet wegtrekt, plotseling krachtverlies heeft, voortdurende pijn of ‘schietende’ pijn voelt, pijn na een val of kneuzing voelt die niet overgaat en/of koorts of gewichtsverlies heeft zonder aantoonbare reden, moet sowieso direct naar de dokter.

Daarnaast bestaat er een aantal veel voorkomende blessures, die met een beetje geluk ook weer over gaan. Dit zijn ze:

Zweepslag

Bij een zweepslag van de kuit ontstaat er een scheurtje in de kuitspier of aan de achterzijde van het bovenbeen, bijvoorbeeld tijdens het afzetten, sprinten of springen. Het gevolg is een scherpe pijn die ervoor zorgt dat lopen lastig wordt. Zeker als er ook een bloeding zichtbaar is, is het been koelen en hooghouden in eerste instantie geboden. Daarna kan de spier worden ingetaped, zodat lopen beter gaat. De oorzaken van zweepslag gaan van een matige opwarming tot aangeboren stijfheid. Maar ook (hoge) hakken dragen en aan het einde van de dag overgaan op sportschoenen tijdens de tennisles kunnen de blessure aanwakkeren. Een zweepslag in de kuit kan twee tot acht weken duren. In veel gevallen is het belangrijk dat de spier vanaf het begin voorzichtig wordt gerekt. Op thuisarts.nl staan verschillende oefeningen. Of raadpleeg de sportfysiotherapeut.

Spit

Spit – de verzamelnaam voor acute lage rugklachten – is een relatief onschuldige aandoening waarbij door een onverwachte beweging het in de rug ‘schiet’. Dit gaat gepaard met veel pijn. De oorzaken zijn divers: van overbelasting tot weinig beweging of minder goede coördinatie in de rugspieren. Wie hierdoor wordt getroffen gaat vaak de beweging aanpassen of liggen, maar ook hier is het devies: zo veel mogelijk blijven bewegen. Van Lierop: “Dat geldt ook voor de preventie, door te wandelen of fietsen en niet te veel in één houding te zitten. Gaan de klachten toch niet over? De manueel therapeut is hierin thuis en kan een behandeling op maat geven.”

Liesblessure

Een plotselinge, tijdelijke liesblessure kan door van alles komen. Van Lierop: “In de liesstreek komt veel van het lichaam samen. De lage rug, de bil, zenuwknopen, gewrichten en organen: veel vitale structuren die elkaar onderling kunnen versterken of verzwakken.” Liesklachten kunnen dan ook voortkomen uit heupartrose, een inklemming in het heupgewricht, een zenuwbeknelling vanuit de rug of een lymfeknoop. Ook een liesbreuk kan de oorzaak zijn, al komt die relatief vaker bij mannen voor. Van Lierop: “Wees alert en houd bij hoelang de klachten duren. Een liesblessure herstelt zich vaak niet vanzelf. Vanuit een goede diagnose dient de behandeling te worden opgesteld.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Hielspoor

Hielspoor is een pijnlijke verkalking van de peesplaat aan het hielbeen. In werkelijkheid komt dit minder vaak voor dan het lijkt en gaat het om een overbelasting van de peesplaat aan het hielbeen: de fasciitis plantaris. De klachten zijn pijn bij staan of lopen, en het komt vaak voor: zo’n tien procent van de mensen heeft dit weleens gehad. Fasciitis plantaris kan worden veroorzaakt door het dragen van hoge hakken of slippers zonder goede steun, waardoor de (ver)korte peesplaat onder de voet wordt overbelast. Niet álle blessures komen door sporten dus. De remedie: schoenen met een goed voetbed en zool dragen, teenoefeningen en kuitoefeningen doen (met blote voeten over het strand lopen, bij het wakker worden eerst de tenen naar je toetrekken tot je rek voelt aan de onderkant van de voet). Het dragen van gelzooltjes of voetoefeningen met een golfbal helpen mogelijk ook. Meer informatie vind je op hielspoorinfo.nl.

Tenniselleboog

Anders dan het woord doet vermoeden, heeft deze blessure lang niet altijd iets met tennis te maken. Wel is het een veelvoorkomende blessure in de (onder)arm die wordt veroorzaakt door overbelasting van de ‘onderarmstrekkers’ die pijn veroorzaakt rond de elleboog. Meestal komt dat door het veelvuldig herhalen van bepaalde polsbewegingen zoals bij computerwerk, schilderen of werken met een schroevendraaier. Maar ook bloembinders, mountainbikers, bouwvakkers of motorrijders kunnen hier last van krijgen. Herhaaldelijke piekmomenten zoals hard knijpen, je pols strekken of onderarm draaien (bijvoorbeeld bij het schakelen van versnellingen op een fiets of motor) kunnen namelijk zorgen voor pijn bij het maken van een vuist, krachtverlies of uitstralende pijn naar onderarm, pols en hand. Soms is het strekken van de arm pijnlijk of komen nek en schouders vast te zitten.

Van Lierop: “Het belangrijkste is het voorkomen van pijnpiekmomenten, zoals bij het optillen van een waterkoker. Overbelaste pezen houden niet van plotseling kracht zetten of snel bewegen. Verder kunnen gedoseerd bewegen en de spieren voorzichtig rekken het herstel bevorderen.”

Achillespeesklachten

Wie opstaat en merkt dat trappenlopen lastig gaat vanwege een stijve hiel en/of een trekkend gevoel in de kuit of hiel, heeft waarschijnlijk achillespeesklachten. Peesklachten komen vaak door overbelasting en kunnen hardnekkiger zijn dan spierklachten omdat pezen minder doorbloed zijn. Bijvoorbeeld bij (beginnende) hardlopers of ‘nordic walkers’ die grote passen maken, of bij wandelen in heuvels en bergen.

Van Lierop: “Ook de stand van de voeten kan een rol spelen. Als deze niet recht staan kan dat er bij sommige mensen voor zorgen dat de pees niet evenredig wordt belast. Ook het syndroom van Reiter (een vorm van ontstekingsreuma) kan voor acute ontsteking aan achillespezen zorgen. In dat geval moet de (huis)arts worden geraadpleegd. Nieuwe, te strakke schoenen kunnen ook irritatie geven.” Door de kuitspieren sterk te houden kan veel ellende worden voorkomen. Regelmatig op de tenen staan (bijvoorbeeld tijdens het douchen of tandenpoetsen) is een mooi begin, net als balanceren op een been of vanaf de voorvoet de hiel iets laten zakken op de traptrede. Van Lierop: “Forceer niets. Voor wie eenmaal een blessure heeft, is de regel dat bewegen goed is, zolang het de pijnklachten niet verergert.”

Dit artikel is eerder verschenen in Margriet 25– 2020Dit nummer teruglezen? Ga dan naar Magazine.nl.

Tekst | Liesbeth Smit
Beeld | iStock

Ook interessant