Tips & Tricks

Zó zorg je ervoor dat internetcriminelen geen kans krijgen

zo-zorg-je-ervoor-dat-internetcriminelen-geen-kans-krijgen.jpg

Internetcriminelen worden steeds vernuftiger. Phishing, e-mailfraude, wachtwoordfraude: het komt veelvuldig voor. Hoe beveilig je je computer en telefoon het beste en wat zijn trucs waar je absoluut niet in moet trappen?

We kennen het inmiddels bijna allemaal: een appje of een mailtje waarin bijvoorbeeld wordt gemeld dat je bankpas is verlopen en dat je direct contact op moet nemen via ‘het volgende nummer’. Zodra je op zo’n bericht ingaat en landt op de pagina die je wordt toegestuurd, worden er om persoonlijke gegevens (bankrekeningnummer, inloggegevens) gevraagd. Voor je het weet hebben internetcriminelen toegang tot je bankgegevens. Dit heet phishing. Het gebeurt steeds vaker en op slimmere manieren. Gelukkig zijn er een aantal stappen die we kunnen zetten om ons zo goed mogelijk tegen deze vorm van internetcriminaliteit te beveiligen. Startpagina.nl zet ze op een rijtje.

Wachtwoorden

Bijna alle websites en programma’s werken met wachtwoorden. Wanneer je een account hebt aangemaakt, moet dit wachtwoord ervoor zorgen dat niemand anders bij jouw privégegevens kan komen. Daarom hebben internetcriminelen het juist voorzien op wachtwoorden. Wanneer ze die hebben, krijgen ze automatisch toegang tot al die andere informatie. Daarom is het heel belangrijk om er goed op te letten dat je niet voor elke account hetzelfde wachtwoord gebruikt. Een veilig wachtwoord maak je door een moeilijk te raden combinatie van hoofdletters, kleine letters, nummers en leestekens te bedenken. Vind je dat lastig te onthouden? Daarvoor zijn speciale veilige programma’s te vinden, die wachtwoorden voor je kunnen onthouden of zelfs genereren, zoals LastPass of Dashlane.

Online betalen

Maak je gebruik van internetbankieren? Dan is het belangrijk je bankgegevens goed te beschermen. Ten eerste is het raadzaam alleen gebruik te maken van internetbankieren vanaf een veilige computer. Gebruik bij voorkeur alleen je eigen computer, met een goede firewall en antivirus. Hetzelfde geldt voor het internetnetwerk. Zorg dat je op een vertrouwd netwerk zit, en maak bijvoorbeeld geen geld over via openbare wifi. Het allerveiligst is om internetbankieren überhaupt nooit via wifi te laten verlopen. Mocht je toch buitenshuis geld willen overmaken, dan kan je daar beter het internet van je telefoonabonnement voor gebruiken.

Phishing

Nepmail en -telefoontjes lijken vaak zó echt dat veel mensen erin trappen. Criminelen doen zich voor als bijvoorbeeld je bank, creditcardmaatschappij, internetprovider, de belastingdienst of een incassobureau, en halen je zo over persoonlijke gegevens te verstrekken of zelfs geld over te maken. Aan de volgende aspecten kun je een phishingbericht herkennen:

  • Controleer het e-mailadres: vaak herken je hieraan dat de afzender afwijkend is.
  • Ook spelfouten binnen de tekst, een gekke opmaak of een onherkenbaar logo kan een teken zijn dat er iets niet klopt.
  • Je bank, overheidsinstanties of je verzekeringsmaatschappij zal NOOIT per e-mail of telefoon vragen om wachtwoorden of inlogcodes.
  • Ben je er niet 100 procent zeker van of je een phishingbericht hebt ontvangen? Neem dan zelf contact op met de organisatie.
  • Geef nooit via de telefoon inloggegevens of je rekeningnummer.

Op zoek naar meer tips en tricks voor veilig internetten? Op Startpagina.nl vind je alles wat je nodig hebt om onbezorgd te kunnen surfen.

Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant