Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Tips & Tricks

Waarom je beter geen wasverzachter kunt gebruiken bij warm weer

je-kunt-beter-geen-wasverzachter-gebruiken-bij-warm-weer.jpg

Velen van ons gebruiken graag wasverzachter. Niet alleen omdat het lekker ruikt, maar ook omdat het zo lekker zacht aanvoelt. Toch wordt er gewaarschuwd om tijdens warm weer geen wasverzachter op pyjama’s en beddengoed te gebruiken.

Deyan Dimitrov, wasexpert en CEO van Laundryheap, verteld waarom wasverzachter in de warmere maanden moet worden vermeden.

Zweten

Dimitrov vertelt aan The Sun dat het gebruik van wasverzachter een deel van de reden kan zijn dat we moeite hebben om te slapen als de temperaturen in het hele land stijgen. Het blijkt dat door het toevoegen van wasverzachter het vermogen van de natuurlijke vezels om vocht te absorberen drastisch wordt verminderd, waardoor we ’s nachts meer gaan zweten. Dus hoewel je graag het lekker ruikende middel op je beddengoed en pyjama wilt gebruiken, kun je dit in de zomermaanden beter vermijden.

Alternatieven voor wasverzachter

Gelukkig zijn er producten die uitkomst bieden bij warm en vochtig weer. Als je je beddengoed of pyjama gaat wassen, gebruik dan een wasmiddel dat speciaal is ontworpen voor de gevoelige huid om irritatie te voorkomen. De beste keuze is een niet-biologisch wasmiddel zonder toegevoegde geur. Biologische wasmiddelen reinigen rigoureus en kunnen daarbij natuurlijke katoenvezels beschadigen. Hierdoor wordt het absorptievermogen van de stof verminderd.

Lees ook
Zó vaak zou je je kleding moeten wassen (en niet alleen om de hygiëne)

Pyjama

Als het gaat om het kiezen van de juiste pyjama, raadt Dimitrov aan om zijde te vermijden. Zijde stoot namelijk vocht af en kan resulteren in een zweterige nacht. Hoewel zijde hypoallergeen en ademend is, kun je deze stof beter vermijden als het heel warm is. Bewaar deze pyjama’s lekker voor in de winter als je ’s nachts warm wilt blijven. Of trek een wollen pyjama aan. Volgens dr. Paul Swan, onderzoeker aan The University of Sydney, reguleert wol je lichaamstemperatuur veel beter en houdt het je in wat bekendstaat als ‘de thermische comfortzone’. Je valt dus niet alleen sneller in slaap, je slaapt ook langer en geniet van een diepere nachtrust”, legt hij uit.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | GoodtoKnow
Beeld | iStock

Voice Algemeen

Wil jij meer van dit soort handige tips en lifehacks, zónder dat je ernaar hoeft te zoeken? Krijg ze dan nu dagelijks te horen van Margriet! Via de Google Assistent op je telefoon of tablet, óf je Google Home, kun je heel makkelijk met Margriet praten en dagelijks de slimste en handigste tips krijgen. Klik hier om direct de tip van vandaag te beluisteren. Meer uitleg nodig? Klik dan hier

Ook interessant