Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Tips & Tricks

Klaar met alle corona-negativiteit op je tijdlijn? Zó krijg je andere dingen te zien

tijdlijn.jpg

Al maandenlang wordt je social media tijdlijn non-stop gedomineerd door coronanieuws. Logisch, want het is belangrijk, maar echt blij word je er niet van. Toch sta je niet helemaal machteloos tegen de algoritmes van social media. We leggen uit hoe je meer positiviteit op je feed krijgt.

Want wat jij online te zien krijgt, bepaal je voor een groot deel vooral zelf.

Alleen maar corona

In de reacties onder onze Facebookberichten zien we het regelmatig: lezers die het jammer vinden dat we alleen maar aandacht aan corona besteden en die ons meer luchtige lifestyle nieuws missen. Maar we plaatsen toch echt beide nog: dit is typisch een gevalletje algoritme-mysterie. Waarom krijgen sommige lezers alleen corona-nieuws te zien en andere lezers juist alleen de luchtige artikelen?

Wat krijg jij op je tijdlijn te zien?

Dat heeft er alles mee te maken met hoe platformen als Facebook en Instagram achter de schermen werken. Die zijn constant bezig om informatie over je te verzamelen, om een zo persoonlijk mogelijke feed voor je te kunnen maken. En deze informatie verzamelen ze op verschillende manieren – zoveel manieren, dat we nooit honderd procent zeker kunnen weten hoe het algoritme precies werkt. Maar er zijn een aantal dingen die we wel weten. Zo kijken algoritmes naar de pagina’s en mensen die je volgt, de dingen waar je op klikt, dingen die je liket en waar je op reageert en zelfs de dingen die je online koopt.

Het algoritme beïnvloeden

Als je dit weet, kun je dus bij jezelf nagaan hoe jouw online gedrag beïnvloedt wat jij online te zien krijgt. Hoe vaker jij op corona nieuwsberichten reageert dat je dit soort berichten niet meer wil zien, hoe meer Facebook denkt: deze persoon reageert hier vaak op, dus zal het wel interessant vinden. En andersom werkt het ook: hoe vaker jij interactie vertoont met positieve berichten (dus liken, reageren, delen of klikken), hoe meer de algoritmes doorkrijgen dat dát de dingen zijn die je wilt zien.

Lees ook:
Onderzoekers: dít is vaak de reden achter gemene reacties op social media

De filter bubble

Maar: pas op voor de ‘filter bubble’. Dit is de online bubbel waarin jij je bevindt, waarin je alleen berichten te zien krijgt die overeenkomen met jouw interesses, denkwijzen en voorkeuren. Uiteindelijk krijg je dan een heel groot deel van de dingen die online staan niet meer te zien. Dit is jammer, want zo mis je misschien dingen die je wel interessant zou kunnen vinden. Maar het kan zelfs gevaarlijk zijn: als je alleen maar eenzijdig nieuws te zien krijgt, zul je nooit op een objectieve manier een mening kunnen vormen. Je hoort immers altijd maar één kant van het verhaal.

Wat kun je zelf doen?

Dus, even duidelijk op een rijtje: hoe krijg jij meer positieve berichten op je social media tijdlijn te zien?

  • Negeer berichten over corona of andere negatieve berichten die je niet meer wilt zien. Dus: niet klikken, liken, delen of reageren.
  • Besteed juist wél aandacht aan de berichten die je wel wilt zien. Luchtig nieuws, lifestyle- of modeberichten, enzovoorts. Reageren, delen, liken, opslaan, klikken: alles helpt om aan Facebook of Instagram duidelijk te maken dat je dit soort informatie leuk vindt.
  • Probeer ook eens interactie te hebben met berichten of pagina’s waar je normaal niet zo snel iets mee zou doen. Zo kom je uit jouw ‘filter bubble’.
  • Ga je digitale spoor na. Wat weet het internet allemaal van jou? Wat vul je allemaal in en wat staat openbaar? Ook dit is een belangrijke factor die invloed heeft op wat je online te zien krijgt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Beeld | Getty Images

M49 COVER

Margriet 49 ligt nu in de winkel!Met deze week: nieuw geluk bij je jeugdliefde, een exclusief interview met Sophia Loren, positief blijven en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant