Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Met déze tips zorg je voor meer rust in je hoofd

10-tips-om-meer-rust-in-je-hoofd-je-krijgen.jpg

Soms heb je van die gewoontes waar je eigenlijk mee wilt breken. Gewoon omdat het fijner voelt om de dingen eens heel anders aan te pakken en daardoor meer rust in je hoofd te krijgen. Maar hoe doe je dat precies?

Deze tips van coach, trainer en therapeut Pieter van Breevoort en manifestatie-expert Willemijn Welten helpen je op weg.

Op scherp gezet

We hebben door corona een nare tijd achter de rug, die veel heeft veranderd. En hoewel de mentale effecten daarvan (nog) niet in cijfers te vangen zijn, zijn we allemaal op scherp gezet. Wie al ongelukkig of eenzaam was, kon daar meer last van krijgen, wie vóór corona oplaadde van groepshobby’s of menselijke verbinding moest op zoek naar alternatieven. Het gevolg was dat vrijwel iedereen bronnen in zichzelf moest aanboren om de binnenwereld (beter) op orde te brengen. En dat was misschien hard werken, maar het leverde ook veel moois op, zegt coach en therapeut Pieter van Breevoort. “In mijn praktijk kreeg ik vragen als: ‘Wat doe ik met mijn onrust en hoe werk ik in deze omstandigheden aan de relatie met mijn ouders of (ex-)partner?’

Leven vanuit verlangen en verbinding

Daarnaast maakte de maatschappelijke onrust over sommige maatregelen het lastig om angstige gevoelens in de persoonlijke context te plaatsen. “Maar emoties als angst of woede komen voort uit behoeftes en verlangens. Als je daar woorden aan geeft, kun je gevoelens inzetten om onderliggende verlangens te ontdekken en bevredigen. Hoe wil je dan wél in de wereld staan en wat zegt dat? Soms onderdrukten mensen hun ware behoeften uit angst om egoïstisch te lijken. Anderen verlangden juist naar nieuwe grenzen.” Door daar zonder zelfcensuur naar te kijken en dat vervolgens te uiten, kunnen we een nieuw begin maken, zegt van Breevoort: “Dat groeiende zelfbewustzijn kan een groot afscheid zoals een ontslag betekenen, maar ook het wél aangaan van iets veroorzaken, zoals een liefdesrelatie. Goed luisteren naar jezelf is daarmee vaak ook goed voor anderen. Het leidt naar een leven waarin ruimte is voor (meer) verbinding.”

Manifesteren kun je leren

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: een wensgedachte zó vaak visualiseren en herhalen, dat ‘ie vanzelf werkelijkheid wordt. Het heet manifesteren (letterlijke betekenis: zichtbaar worden) en het werkt echt. Dat zegt manifestatie-expert Willemijn Welten tenminste, die afgelopen najaar de bestsellerlijst binnenkwam met haar boek Manifesteren kun je leren (“En dat succes had ik van tevoren gemanifesteerd.”).

Niet zweverig

Ooit was ze een carrièretijger, tot ze ontdekte dat ze met haar gedachten en gedrag haar eigen leven kon creëren. Dat begint met elke dag met een hand op je hart naar je behoefte te vragen. “Daarna zet je de intentie uit van het leven dat je wilt, bijvoorbeeld door er een moodboard van te maken. Voel dan aandachtig of dat wat je wilt er al is. Door positieve energie als warmte, veiligheid of vrolijkheid te ervaren geef je een signaal af. Vertrouw er vervolgens op dat wat je wenst er al is en ga door. En een paar jaar geleden klonk dit misschien nog zweverig, maar die tijd is voorbij.

Een weg naar geluk en liefde

Manifesteren is dus absoluut geen ‘trucje’ voor meer rust in je hoofd, maar een weg naar geluk en liefde, zegt Welten. Ook leuk: affirmeren kan de hele dag door. Bijvoorbeeld door voorafgaand aan een vergadering de intentie te ‘zetten’ dat je er na afloop een goed gevoel over hebt. En het verder open te laten wat er gebeurt. Soms is dat alles even wennen, maar na een tijd zal geregeld manifesteren je brein positief versterken. Welten: “In het begin zijn dat nog ‘olifantenpaadjes’, totdat je gedachten je wens ondersteunen en je stappen zet die daarbij horen.”

Je bent wat je denkt

Onze mindset (onze overtuigingen over onze intelligentie, talenten en kwaliteiten) wordt ook wel onderverdeeld in een vaste mindset en een groeiende. De eerste zal veiligheid prettig vinden, de tweede wordt juist blij van uitdagingen. Beide mindsets zijn even waardevol, maar in de groei-variant is (meer) ruimte voor mogelijkheden, leren van fouten en uiteindelijk zelfverwezenlijking. Daarmee is ‘groeidenken’ natuurlijk nog geen garantie voor geluk, maar het helpt wel mee.

Positieve affirmaties

We hebben dag in dag uit honderden gedachtes en juist daarom zijn positieve affirmaties zo belangrijk. Een werkzame affirmatie beïnvloedt ons onderbewustzijn en herprogrammeert eigenlijk de hersenen. Spreek ze dagelijks uit in de tegenwoordige tijd en neem de tijd om woorden te kiezen die bij je horen om het geloofwaardig te houden. Voorbeelden: ‘vandaag wordt een geweldige dag’, ‘vandaag voel ik me goed en gezond’ en ‘ik houd van mezelf en ben precies goed zoals ik ben’. Valt die laatste (nog) zwaar? Begin dan eens met: ‘Ik kies ervoor om goed voor mezelf te zorgen.’

Lees ook:
Déze fysieke symptomen kunnen eigenlijk wijzen op stressklachten

7x meer rust in je hoofd

Een hoofd bomvol plannen en gedachten maakt gestrest. Deze tips kunnen helpen om meer rust in je hoofd te krijgen:

  1. Ga monotasken
    Schakelen tussen activiteiten kost energie en een (herstel)tijd van ongeveer tien minuten per onderbreking. Wie ‘mono’ gaat, is aandachtiger en effectiever.
  2. Maak een ‘breindump’
    Schrijf alles op wat in je hoofd zit. Als dingen op papier staan worden ze overzichtelijker dan als ze in je gedachten blijven zitten.
  3. Loop de natuur in
    Ga geregeld weg van je werkplek. Doe in die pauzes korte adem­halingsoefeningen, ruim op of haal koffie als rustmoment.
  4. Kies bewust energievreters
    Maak je alleen druk over waar je invloed op hebt of invloed op wilt hebben. Zo’n bewuste ‘cirkel van betrokkenheid en invloed’ maken voorkomt te veel gepieker.
  5. Visualiseer een worstcasescenario
    Dan kan de werkelijkheid alleen maar meevallen.
  6. Ga verder en kijk niet te vaak terug.
    Wat gebeurd is, is gebeurd. En waarschijnlijk met een, al dan niet goede, reden.
  7. Slaap genoeg
    Creëer een vast dagritme om die slaaptijden heen. Leg je smartphone in een andere kamer en stel een limiet op onlinetijd: het scheelt bakken tijd en energie.

Schrijf je gedachten op

Journaling is niets anders dan een dagboek bijhouden, en het is hartstikke hip. Niet alleen zou het stress en piekeren verminderen, het helpt ook om jezelf positief te ontwikkelen. Elke dag journalen hoeft daarbij niet en lange verhalen zijn ook onnodig: in vijftien minuten je gedachten opschrijven kan al meer overzicht geven en ervoor zorgen dat je betere beslissingen gaat maken. Tip: doe dat vooral ’s avonds voor het slapengaan: het ordent je gedachtestroom en dat helpt weer bij slaapproblemen.

Teken je gedachten

Een andere manier om een positieve grip op je gedachten te krijgen, is mindmapping; een combinatie van tekenen en schrijven in een boomstructuur. Mensen zijn beelddenkers, dus wie zijn of haar gedachten tekent, maakt op een natuurlijke manier contact met de structuur van de hersenen. Sterker nog: tien beelden onthouden we beter dan tien zinnen, dus (aan)tekeningetjes maken van wat je bezighoudt zorgt voor meer efficiëntie en een beter geheugen. Mindmappen is niet moeilijk en je kunt er zo mee beginnen. Kijk voor instructies en voorbeelden op mindmeister.com of op YouTube (‘hoe maak je een mindmap?’).

Dit artikel over meer rust in je hoofd krijgen verscheen eerder in Margriet 2, 2022. Dit nummer nabestellen kan via Lossebladen.nl.

Tekst | Liesbeth Smith
Beeld | Getty Images

Ook interessant