Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

De beste tip om in slaap te vallen? Wakker blijven, legt deze slaapcoach uit

in-slaap-vallen-tip.jpg

Hoe belangrijk je nachtrust is, hoeven we je vast niet uit te leggen. Maar lekker slapen is makkelijker gezegd dan gedaan. Kun jij de slaap ook vaak niet vatten? Een slaapcoach geeft de beste tip om sneller in slaap te vallen.

En die tip is eigenlijk een grote paradox.

Wakker blijven om in slaap te vallen

Voldoende slapen is belangrijk, maar lastig als je veel woelt en piekert in bed. Herken je dat, dat je de slaap maar niet kunt vatten? Velen met je. Misschien heb je ook al weleens geprobeerd om ademhalingsoefeningen toe te passen. Werkt het niet? Dat kan kloppen. Volgens slaapcoach Alies Coster kan het namelijk veel beter zijn om je op zo’n moment helemaal niet met slapen bezig te houden. Sterker nog, je kunt dan juist beter proberen om wakker te blijven. Belangrijk hierbij is de manier waaróp je dit doet.

Je bed uitgaan

“Een van mijn speerpunten in mijn coaching is om de druk van het slapen eraf te halen”, vertelt Coster. Lig je te woelen, probeer je daar dan liever niet te druk om te maken. Dat werkt juist averechts. Net als in bed blijven liggen en je ogen dichtknijpen in de hoop dat het wel lukt. Nee, om sneller in slaap te vallen, is het verstandiger om juist even je bed uít te gaan. “Als je na ongeveer een half uur nog het gevoel hebt dat het je niet lukt om de slaap te vatten, dan kan het helpen om uit de cirkel te stappen en uit bed te gaan. Wat je dan kunt doen, is opschrijven waar je mee zit. Dan zijn je gedachten uit je hoofd en op papier. Houd hierbij je lichaam in de slaapstand. Houd de lichten gedimd, koel niet te veel af, leg de focus op ontspanning. Zet jezelf niet als doel om te moeten slapen, maar om ontspannen te worden.”

Lees ook:
Kun je te moe zijn om te slapen? Een slaapexpert legt uit

Niet te vroeg gaan slapen

Weet je van jezelf dat je niet vroeg kunt slapen (hallo avondmens), doe het dan ook niet. Hoe graag je ook aan een x-aantal uren slaap komt. “Het lichaam staat dan nog te ‘aan’ om in slaap te kunnen vallen. In bed gaan liggen en niet kunnen slapen roept dan juist frustratie op”, legt Coster uit. “Je kunt dan beter iets later naar bed gaan en wel direct in slaap vallen.” Misschien is dat sowieso het proberen waard: nog iets later naar bed gaan dan normaal. “Besteed die ‘extra tijd’ wel bewust aan ontspanning”, zegt de slaapexpert hierover. “Op je telefoon zitten of televisie kijken zal je brein alert houden en zal dus niet bijdragen aan het gevoel dat je moe bent. Dim in plaats daarvan de lichten en lees een boek of tijdschrift.”

Onmisbaar avondritueel

Lezen vindt Coster misschien wel een van de beste tips om in slaap te vallen. “Een boek lezen is wat mij betreft onmisbaar in het avondritueel. Wanneer je last hebt van piekergedachten helpt het je om je gedachten op iets anders te zetten en in het algemeen helpt het je systeem te ontspannen. Als je structureel een boek leest voor het slapengaan, dan zal je lichaam dat op een gegeven moment vanzelf gaan associëren met slapen.”

Plafond- of klokoefening om in slaap te vallen

Ook is de slaapcoach positief over een klokoefening van slaapexpert Annelies Smolders. Hiervoor moet je juist je ogen open houden. Zo werkt het: ga met je ogen alle hoeken van je plafond af, of stel je een grote klok voor waarop je met je ogen van cijfer 3 naar 6 naar 9 naar 12 gaat. Herhaal die oefening een paar keer en sluit daarna even je ogen. Doe die meteen weer open en doe de oefening opnieuw. Op den duur voelt het heerlijk als je je ogen sluit en val je hopelijk als een blok in slaap. “Wat ik goed vind aan deze oefening, is dat het brein actief wordt afgeleid van bijvoorbeeld piekergedachten. Het helpt je om te focussen op iets anders, zodat jij je lichaam het werk kan laten doen, namelijk slapen”, zegt Coster.

Slapen en seks

Het is dus een goed idee om jezelf lezen als avondritueel aan te leren. Dit kun je in bed doen. En je kunt dus ook eventjes je ogen en brein aan het werk zetten. “Maar verder geldt in de slaapwereld de volgende regel: gebruik het bed alleen voor slapen en seks“, waarschuwt de expert. “Je wilt dat je lichaam je bed gaat associeren met slapen. Dit helpt je om een diepere slaapkwaliteit te realiseren.”

Nog meer lezen over slapen?

Beeld | Getty

Ook interessant