Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Productiever worden? Drink dan op dít tijdstip je kopje koffie

productiever-worden-drink-dan-op-dit-tijdstip-je-kopje-koffie.jpg

Thuiswerken, donkere dagen en dan ook nog eens alle meetings via je beeldscherm… het zijn niet écht de ingrediënten voor een productieve werkdag vol inspiratie. Herkenbaar? Verander dan het tijdstip waarop je jouw bakje koffie drinkt.

Want die cafeïne in de ochtend kan ook in je nadeel werken.

Ochtendroutine (met koffie)

Voor veel mensen zit het kopje koffie standaard in de ochtendroutine, en wordt het eerst kopje direct met het ontbijt naar binnen gegoten. Bij anderen is het tijdstip zelfs nóg eerder, en is het ’t eerste wat er gedronken wordt na het wakker worden. Maar wist je dat het een stuk beter is om dit ritueel iets aan te passen, om zo écht de vruchten van de werkzame stoffen in het zwarte goud te plukken?

Cortisol

De cafeïne in koffie heeft een grote invloed op ons lichaam. Het maakt ons een stukje wakkerder, alerter en geeft ons de broodnodige energie in de ochtend. Dit wakkert het stresshormoon cortisol aan, wat in je bijnieren wordt geactiveerd. Nu is dat geen kwalijke zaak, want een beetje van deze stress kan geen kwaad. ‘Cortisol verhoogt de suikers in de bloedbaan, verbetert het gebruik van glucose door je hersenen en verhoogt de beschikbaarheid van stoffen die weefsels herstellen’, legt Mayo Clinic in een onderzoeksrapport uit.

Te veel cafeïne

Alles waar het woordje ‘te’ voor staat is niet goed, en dat geldt ook voor koffie. Te veel cafeïne zorgt voor te veel aanmaak van cortisol, wat je een trillerig en schrikachtig gevoel kan geven. Sommigen ervaren zelfs hartkloppingen of zweten door het nuttigen van te veel cafeïne. Dit komt doordat je lichaam dus te veel stress ervaart, wat zwaar is voor je zenuwstelsel en hart en bloedvaten. 

Beste tijdstip voor koffie

Om ervoor te zorgen dat je jezelf niet onnodig veel stress bezorgt en juist productiever wordt van je koffie, kun je het volgens de onderzoekers het beste drinken tussen 10.00 en 11.30 uur en tussen 14.00 uur en 17.00 uur. Op deze tijdstippen dalen de natuurlijke cortisolwaarden in je lichaam, en heb je die energieboost dus écht nodig. Twijfel je over hoeveel bakjes gezond is? Zó veel koffie per dag is aan te raden.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Workjuice
Beeld | iStock  

Margriet 51 ligt nu in de winkel! Met deze week: kerstversiering van papier maken, een sterk sociaal netwerk opbouwen, december zónder extra kilo’s, een interview met Trijntje Oosterhuis en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant