Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Thuiswerken vanuit je slaapkamer? Dít is de invloed op je mentale gezondheid

thuiswerken-in-de-slaapkamer.jpg

Geen ochtendmens? Dan kan het nu we met z’n allen een stuk meer thuiswerken verleidelijk zijn om je werkdag in bed te beginnen. Met je computer op schoot nog even tussen de dekens blijven liggen lijkt misschien heel onschuldig. Toch kun je voor je mentale gezondheid beter op een andere plek dan de slaapkamer thuiswerken. 

Heb je geen andere optie? Zo maak je toch het beste van thuiswerken in de slaapkamer. 

Thuiswerken in de slaapkamer

Of je nou je bed niet uit kunt komen of dat je de slaapkamer opzoekt omdat je partner in een andere ruimte net een belangrijke videovergadering heeft; thuiswerken vanuit bed heeft een negatieve invloed op je mentale gezondheid. Psycholoog Brian Wind legt aan The Ladders uit dat het een slechte invloed heeft op je nachtrust. Als je aan het werk bent moet je je concentreren, alert zijn en het belangrijkste: wakker zijn. Dit terwijl je hersenen je slaapkamer en je bed normaal gesproken associëren met slaap. Door deze associatie te veranderen, word je dus minder snel moe als je ’s avonds in bed ligt. Zeker als je doorgaans al moeite hebt om werk en privé gescheiden te houden, raadt psycholoog Wind dit sterk af. 

Slechte concentratie

Daarnaast is thuiswerken vanuit de slaapkamer andersom ook niet bevorderlijk voor je concentratie op werk. Je hersenen hebben onbewust meer moeite om zich te concentreren op werk, omdat je gewend bent in je slaapkamer uit te rusten. Je brein moet meer moeite doen om te schakelen en als je dan ook nog eens slechter slaapt, werkt dit in een soort neerwaartse spiraal. Daardoor is je focus al helemaal ver te zoeken en kun je je sneller geïrriteerder voelen. En dat maakt de sfeer in de slaapkamer er natuurlijk niet beter op. 

Lees ook:
Dít zijn de psychische gevolgen van elke dag thuiswerken in je pyjama

Toch een kantoor in de slaapkamer

Is er toch geen andere mogelijkheid dan thuiswerken vanuit de slaapkamer? Probeer dan om werk en privé toch zoveel mogelijk gescheiden te houden. Creëer een echte werkplek. Het liefst een waarbij je je bed niet in het zicht hebt en waarbij je ’s avonds in bed dus ook niet de hele tijd naar je bureau kunt staren. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een kamerscherm aanschaffen. Zorg ook dat er een goed begin en eind aan je werkdag in de slaapkamer zit. Begin je dag bijvoorbeeld met een wandeling buiten of door je werkgerei uit te stallen en een kaarsje aan te steken. Door die aan het einde van de dag uit te blazen, je spullen weer op te ruimen, laptop dicht te klappen of bijvoorbeeld na het werk meteen een wandeling te gaan maken, kun je de werkdag in de slaapkamer beter afsluiten. 

Kom je bed uit

En als laatst kan het natuurlijk erg verleidelijk zijn om je dag te beginnen in bed. Maar daarmee maak je het niet alleen voor je hersenen wel erg lastig om in de werkmodus te komen, ook ergonomisch is dit een afrader. In bed zit je natuurlijk lang niet zo goed rechtop als aan een bureau op een stoel. En hoe lekker dat warme bed vol kussens op het eerste oog ook lijkt, die rug-, nek- en schouderklachten op den duur zijn dat het echt niet waard.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.     

Bron | NSMBL, The Ladders
Beeld | Getty Images

Voice Uitdaging

Nu we allemaal meer thuis zitten, beginnen de dagen soms een beetje saai te worden. Daar hebben we iets leuks op bedacht: de Margriet Mini Challenge. Krijg dagelijks een inspirerende uitdaging voor thuis die je dag nét een beetje leuker maakt. Hoe? Simpel! Praat met Margriet via je Google Home óf de gratis Google Assistent op je telefoon of tablet. Klik hier om direct jouw eerste uitdaging te krijgen. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant