Lifestyle

Thuis aan het sporten? Dit zijn de meest gemaakte fouten

thuis-aan-het-sporten-dit-zijn-de-meest-gemaakte-fouten.jpg

Heb jij nu de sportscholen tijdelijk dicht zijn de smaak thuis flink te pakken gekregen? Dan allereerst complimenten. Maar om helemaal fit en sportief de thuisisolatie uit te komen, wil je natuurlijk wel dat je met je harde werken het beste resultaat behaalt. Let dus op dat je de meest gemaakte fouten tijdens het thuis sporten niet maakt.

Train je je thuis helemaal suf, maar merk je nauwelijks verschil? Misschien ligt het dan wel hieraan. 

Thuis sporten

Of je nou fanatiek aan de slag bent gegaan of slechts af en toe tijd vrijmaakt voor sporten; alle beetjes helpen. Toch heb je in de sportschool vaak meer materialen dan thuis, denk bijvoorbeeld aan verschillende gewichten of fitnessapparaten. En je hebt helaas waarschijnlijk ook geen live yogadocent die je even in de juiste positie zet. Hierdoor kan het zijn dat het sporten niet zo goed uitpakt als je zou willen. Om dit te voorkomen legt fitnessexpert Laura Williams aan Women’s Health de meest gemaakte fouten uit. En natuurlijk ook hoe je die in het vervolg kunt voorkomen. 

Eentonig tempo

Een van de meest gemaakte fouten tijdens het thuis sporten is het trainen op maar één tempo. Hierdoor haal je minder uit je work-out. Ook komt het vaak voor dat je daardoor niet genoeg afwisselt tussen cardio en krachttraining. Dé tip is dan ook om meer te variëren. Wissel af in het tempo waarin je de oefeningen doet tussen hoge en lage intensiteit. Blijf bijvoorbeeld de ene keer langer in een squathouding staan en wissel dit af door het een andere keer sneller achter elkaar te doen.

Alleen maar cardio 

Een van de andere fouten tijdens het thuissporten is dat je vaak alleen maar cardio-oefeningen doet. Zo kun je bijvoorbeeld een makkelijke work-out doen met touwtjespringen of oefeningen zonder materialen, zoals burpees. Met een flinke cardiotraining is natuurlijk niks mis, maar probeer ook hierin weer die afwisseling met krachtoefeningen te vinden. Bijvoorbeeld door oefeningen met veel springen af te wisselen met planken of met push-ups. 

Lees ook: Met deze tips blijf je fit zonder naar de sportschool te gaan

Geen goede materialen 

Kleine kans dat je toevallig in je schuur een volledige thuissportschool hebt staan. Probeer daarom creatief te zijn. Er zijn natuurlijk voldoende oefeningen die je zonder allerlei materialen kunt doen, maar als je meer resultaat wilt behalen kan dit wel een handje helpen. Nu hoef je niet het internet af te struinen en allerlei gewichten, elastieken en fitnessapparaten in te slaan. Ook met materialen in huis kun je aan de slag. Zo maak je met flessen water zelf gewichten, of vul een rugzak met boeken voor een extra gewicht. Bind de riem van je badjas bijvoorbeeld om je benen in plaats van een elastiek. Als laatste kun je natuurlijk ook de bank en stoelen in huis gebruiken om je oefeningen op en tegen te doen. Laat je creativiteit de vrije loop en maak van je huiskamer een mini-gym. 

Te fanatiek sporten

Zeker als je tijdens de thuisisolatie wat meer vrije tijd hebt dan normaal, is het natuurlijk hartstikke goed als je flink aan het sporten bent geslagen. Maar ren je zelf hierin niet voorbij. Je lichaam is het waarschijnlijk nog niet gewend dat je ineens non-stop aan het trainen bent, waardoor je sneller een blessure kunt krijgen. Ook heb je vanuit huis niet de begeleiding zoals in de sportschool of tijdens een sportles. Hierdoor kun je misschien wel dagelijks trainen, maar als niemand je corrigeert op een foute houding, boek je alsnog weinig resultaat. Bouw het thuissporten dus rustig op en train met aandacht om fouten tijdens je work-out te voorkomen. Voor de juiste houding tijdens je oefeningen kun je bijvoorbeeld je training voor de spiegel uitvoeren. Ga bij pijn na het sporten goed na of dit spierpijn is, of dat het door verkeerd trainen komt. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Geen rust nemen

Het voelt misschien minder intensief als je in huis aan het sporten bent. Toch is het ook nu belangrijk om voldoende rust te nemen en je spieren hersteltijd te gunnen. Zonde als je zo lekker bezig bent en je vervolgens een blessure oploopt. Gun jezelf na een intensieve work-out de volgende dag rust. En als je toch in beweging wil blijven, kies dan bijvoorbeeld voor een lesje thuisyoga of maak een wandeling in plaats van jezelf opnieuw helemaal af te matten. 

Bron | Women’s Health
Beeld | iStock

M19

Margriet 19 ligt in de winkels, en dit extra dikke nummer staat volledig in het teken van Moederdag én alle gezonde trends van deze zomer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m veilig online via deze link. Je krijgt ‘m ook nog eens gratis thuisbezorgd!

Ook interessant