Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Stretchen na het sporten: goed idee of juist niet?

stretchen-na-het-sporten.jpg

Voor, tijdens of na het sporten uitgebreid stretchen hoort voor veel mensen bij de training. Zo zou het spierpijn voorkomen en de kans op blessures verkleinen. Maar klopt dat eigenlijk wel? We leggen het je uit. 

En wat is dan het beste moment om te stretchen: voor, tijdens of na je training? 

Heeft stretchen na het sporten nut? 

De een gelooft heilig in stretchen na het sporten, terwijl een ander die laatste stap na een flinke work-out liever overslaat. Vaak voelt stretchen na een training lekker, maar volgens een recente studie in Pediatric Exercise Science onder turners bleek dat statische strekken de sprongkracht en aanloopsnelheid van de sporters juist aanzienlijk verminderde. Daarnaast legt bewegingswetenschapper Gerard van der Poel aan Men’s Health uit dat er misverstanden bestaan over stretchen. Dat het blessures zou voorkomen bleek uit een Australisch onderzoek niet waar en ook de kans op spierpijn wordt niet kleiner door na het sporten te stretchen. 

Voordelen stretchen 

Het lijkt erop dat we stretchen na het sporten dus met een gerust hart kunnen overslaan. Toch is dat niet helemaal waar, want stretchen heeft wel een paar voordelen. Allereerst maakt dit je leniger, wat juist een positief effect heeft op je sportprestaties. En ten tweede helpt het om de spieren te ontspannen. Daarnaast kan stretchen volgens Van der Poel ook mentaal rust geven. 

Lees ook: Mag je sporten met spierpijn? Of kun je beter een keertje overslaan

Statisch of dynamisch strekken

Als je gaat stretchen is het wel belangrijk dat je dit goed doet. Daarvoor is het allereerst belangrijk om onderscheid te maken tussen twee verschillende soorten manieren van stretchen: statisch en dynamisch. 

Statisch 

Bij statisch stretchen blijven je ledematen in een vaste positie, terwijl je je spieren oprekt. Denk bijvoorbeeld aan een stretchoefening voor je hamstring waar je op je rug ligt met een been omhoog gestrekt, en met een handdoek om je voorvoet je tenen naar beneden trekt. Bij statisch stretchen is het belangrijk dat je niet voorbij je pijngrens gaat en oefeningen niet te lang uitvoert. Als je het strekken forceert kun je namelijk iets scheuren. Statisch stretchen vóór het sporten kan een negatief effect hebben op je prestaties en kan zelfs de kans op blessures vergroten. Als je na het sporten statisch wil stretchen is het belangrijk om eerst rustig uit te lopen of wandelen en je hartslag omlaag te krijgen. 

Dynamisch 

Bij dynamisch stretchen doe je met verende bewegingen strekoefeningen. Je beweegt je spieren terwijl hier spanning op blijft staan. Denk bijvoorbeeld aan verend vooroverbuigen en je tenen aanraken. Ook hierbij kan vooraf stretchen een blessure opleveren. Je kunt wel tijdens een training stretchen als je spieren bij een oefening een beetje stijf voelen. Daarbij is het wel belangrijk dat je eerst een warming-up hebt gedaan, zodat je spieren niet meer koud zijn.

Conclusie: stretchen of niet?

Voor de lenigheid en om je spieren te ontspannen blijft het dus goed om te stretchen, maar doe dit wel alleen na het sporten of op de dynamische manier tijdens je work-out. Begin je sportsessie nooit met stretchen, maar houd het bij een warming-up. Zorg daarnaast dat je warm gekleed bent tijdens het stretchen en neem de tijd om de oefeningen uit te voeren. Forceer de oefeningen niet, en eindig met een cooling-down en een lekker douche om het beste uit je training te halen.

Bron | Men’s Health, Basic-fit
Beeld | Getty Images

Ook interessant