Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Stoma in de spotlights: lingeriemerk oogst lof met spraakmakend model

lingerie-model-met-stoma.jpg

Langzaam maar zeker zien we steeds meer diverse modellen. Niet alleen qua huidskleur, maar ook wat lichamelijke uitdagingen betreft. Zo verrassen twee bekende (online) winkels nu met spraakmakende modellen. Heb jij bijvoorbeeld weleens een model met een stoma gezien?

Lingeriemodel Lynn vliegt momenteel het internet over. En zij is niet de enige die de kans krijgt om haar lichamelijke uitdaging trots aan de wereld te tonen.

Nog een stapje verder in diversiteit

Sproetjes, moedervlekken, striae, vetrollen, flaporen: anno 2021 wordt het niet altijd meer weggefotoshopt bij modellen, maar komt het juist meer en meer in de spotlights. De huidige maatschappij smeekt om de nodige portie realiteit, herkenbaarheid, diversiteit en inclusiviteit. Want nee, we zijn niet allemaal gezegend met een gave huid, afgetraind lichaam of perfect symmetrisch gezicht. En gelukkig zetten sommige webshops nu nog een stapje verder. Zo oogsten Hunkemöller en Asos deze week veel lof met twee spraakmakende modellen.

Stoma in de spotlights

Sommige Hunkemöller-volgers wisten niet wat ze zagen toen ze onlangs een foto van het Nederlandse lingeriemodel Lynn Quanjel (27) voorbij zagen komen. Want wat hangt daar nou boven haar slip? Een stoma. Háár stoma. De stoma die ze liefkozend Dory noemt, en waar ze haar leven aan te danken heeft. En die staat nu volop in de spotlights – tot grote blijdschap van veel mensen, zo blijkt wel uit de reacties. “Mooi om te zien. Als je een stoma hebt ben je niet minder sexy, al voelt het soms wel zo”, schrijft een vrouw. Een ander: “Geweldig om een model met een stoma te laten zien, respect!” En: “Prachtig dat Hunkemöller steeds inclusiever wordt. Ik hou van deze progressie.”

Geplaatst door Hunkemöller op Vrijdag 16 april 2021

Lynn en haar stoma straalden eerder al in een Hema-lingeriecampagne, waar zowel het merk als het model ook veel lof voor kreeg.

En Lynn deelt zelf ook de prachtigste kiekjes met en openhartige verhalen over haar stoma, die ze kreeg omdat ze extreem ziek werd van de chronische darmaandoening colitis.

Gehoorapparaat

Ook Asos scoort deze week punten op dat stapje extra qua inclusiviteit. In de webshop is namelijk het Britse model Natasha Ghouri mét haar speciale gehoorapparaat te zien. Een cochleair implantaat, om precies te zijn: een medisch apparaatje waardoor Natasha, die doof geboren is, toch geluiden kan horen. Ook hier regent het complimenten over, zeker vanuit de dovengemeenschap. Het maakte een zekere Asia Smit, die zelf ook doof of slechthorend is, zelfs bijna aan het huilen. “Dit is de eerste keer dat ik een model met zichtbare slechthorendheid zie, laat staan een oorbellenmodel. Het is zo fijn om mensen zoals ik eindelijk gerepresenteerd te zien”, schrijft ze. Een ander: “Het geeft mensen met gehoorapparaten zoals ik zo’n goed gevoel.”

Lees ook:
Diony (26) en Saïd (30) zijn doof: ‘De belemmeringen die wij nu ervaren maken de coronacrisis extra beladen’

Ga zo door dus, Hunkemöller, Hema en Asos. Wat voor modellen mis jij in webshops en reclames?

Bron | Het Laatste Nieuws, Daily Mail, Facebook, Instagram
Beeld | Getty

Ook interessant