Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Thuis sporten? Vergeet niet om bij deze sporten altijd sportschoenen te dragen (en bij deze niet)

9k8r46w6tgqx_selected_wide_1200.jpg

Thuis sporten kan zo zijn voordelen hebben; je hoeft niet op tijd van huis te vertrekken, je kunt het doen wanneer je er zin in hebt en je kunt het lekker op blote voeten doen. Toch wordt dat laatste bij sommige sporten afgeraden. Ook tijdens thuis sporten.

Mindbodygreen sprak een aantal personal trainers over wat je het beste aan je voeten kunt dragen tijdens het sporten.

Waarom sportschoenen dragen?

Als eerste is het handig om te weten waarom je sportschoenen moet dragen. Dit heeft alles te maken met het ondersteunen van je voeten. Doe je dit niet, dan kan dit leiden tot lichamelijke ongemakken, zoals: verrekkingen, verstuikingen en blaren. Vooral wanneer je al eerder voetproblemen gehad hebt, raadt personal trainer Michele Reed aan om sportschoenen te dragen waar nodig. Bijvoorbeeld als je een workout doet waarbij je moet springen, kan dit je knieën belasten. Schoenen dragen helpt hierbij. “Schoenen kunnen helpen bij het verlichten van de pijn en zorgen ervoor dat je alsnog je workout goed kan uitvoeren.”

Wanneer sportschoenen dragen?

Reed adviseert om atletische trainingsschoenen te dragen tijdens het sporten. Wanneer je thuis oefeningen doet, kun je volgens haar het beste voldoende support uit je schoenen halen. Daarbij bieden stevige schoenen je ook voldoende bescherming. Ze raadt bijvoorbeeld aan om bij HIIT-trainingen, tabata, cardio-circuits en gewichtstraining altijd schoenen aan te trekken. Bij gewichtstraining hoef je niet altijd schoenen te dragen. Dit kan volgens personal trainer Todd McCullough wel handig zijn wanneer je bang bent een gewicht op je voet te laten vallen.

Sporten op blote voeten

Volgens Reed zijn de meeste workouts het beste wanneer ze uitgevoerd worden op blote voeten. Dit verstevigt de voetspieren. Wanneer je voeten sterker worden, versterkt dit ook je core, heupen en benen. Dit zorgt ervoor dat je stabieler bent en hierdoor je oefeningen beter kunt uitvoeren. Sporten die je op blote voeten kunt doen zijn: yoga, pilates, krachttraining en dansen. Het beste kun je deze sporten zelfs doen, zonder sokken te dragen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Mindbodygreen
Beeld |Getty Images

ME1


Margriet Extra: Fit & Slank ligt nu in de winkel! Met in deze special: een compleet fitplan voor een frisse start, 38 slanke recepten, persoonlijke verhalen, work-outs voor binnenblijvers en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant