Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Mag je sporten met spierpijn? Of kun je beter een keertje overslaan

sporten-met-spierpijn.jpg

Flinke work-out gedaan? Dan is de kans groot dat je de volgende dag wakker wordt met wat spierpijn. Vaak hoor je dat je pas van je spierpijn af komt als je nog een keer gaat sporten. Maar klopt dit wel? Of kun je het beste de spierpijn uitzitten tot je aan je volgende training begint?

Op dag twee is de spierpijn van het sporten vaak het ergst, omdat je spieren dan het slechts doorbloed zijn. Is het beter om dan rust te houden? 

Geef je spieren hersteltijd

Als je tijdens het trainen goed bent aangepakt, dan hebben je spieren tijd nodig om te herstellen. Wanneer je met spierpijn de dag erna weer fanatiek gaat sporten, geef je je spieren geen tijd om uit te rusten, waardoor de hersteltijd nog langer wordt. Dit is natuurlijk al helemaal af te raden als je tijdens het sporten een lichte blessure hebt opgelopen. Probeer dan wat rust te nemen, maar zit niet helemaal stil. Probeer de dag na het sporten in beweging te blijven, maar je spieren niet te veel te belasten. Heb je toch de smaak te pakken? Probeer dan om niet dezelfde work-out te doen, maar een andere spiergroep aan te pakken. Zo hebben je andere spieren tijd om bij te komen, terwijl je wel kunt blijven sporten.

Verschillende herstelperiodes

Hoeveel rust of hersteltijd je tussen het sporten precies nodig hebt, dat hangt ook af van de intensiteit van je work-out. Bij een gemiddelde duurtraining (bijvoorbeeld hardlopen of fietsen) heb je een dag nodig om te herstellen. Bij een heftige duurtraining, dat is wanneer je dit langer dan twee uur of op zeer intensief niveau hebt gedaan, heeft je lichaam minimaal 48 uur rust nodig. Geef bij een gemiddelde krachttraining je lichaam ook twee dagen rust en bij een zeer intensieve krachttraining heb je minimaal 72 uur rust nodig. Deze aantallen zijn gemiddeld, want factoren, zoals: slaap, voeding, stress en je lichamelijke conditie kunnen invloed hebben op je herstelperiode.

Sporten met spierpijn mag

Je kunt als je spierpijn hebt dus wel blijven sporten, maar wissel de intensiteit af. Heb je de ene dag een heftige training gehad? Hou dan de volgende dag een actieve hersteldag. Het klinkt misschien wat abstract, maar probeer ongeveer twintig procent minder zwaar te trainen dan de dag ervoor. Heb je bijvoorbeeld de ene dag twintig kilometer hardgelopen? Hou het dan de dag erna bij vijf kilometer.

Lees ook: Is het wel of niet verstandig om te sporten als je ziek bent?

Zo krijg je minder spierpijn

Om aan het sporten minder spierpijn over te houden is het verstandig om tijdens je work-out voldoende water te drinken. Daardoor worden de afvalstoffen uit je spieren sneller afgevoerd. Ook een goede doorbloeding van je spieren, zorgt voor minder heftige spierpijn. Ga dus na het sporten niet meteen languit op de bank liggen, maar doe een goede cooling-down en blijf in beweging. Door te blijven bewegen komt er mee zuur en brandstof bij je spieren, waardoor ze sneller herstellen. Ook een goede warming-up en na afloop een warme douche kunnen wonderen doen voor je spieren. Vertrouw je je spierpijn toch niet helemaal? Dan kun je natuurlijk altijd een afspraak maken bij de fysiotherapeut.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health, Cosmopolitan
Beeld | iStock

Ook interessant