Het is belangrijk om je lichaam na een lange wandeling goed te laten herstellen. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Sneller herstellen na een lange wandeling: zo pak je dat aan

Je kent het vast wel: gisteren maakte je nog een geweldige lange wandeling en vandaag moet elke vezel in je lichaam daar de consequenties van ervaren. Hoe zorg je ervoor dat je sneller herstelt van die mooie wandeling, zodat je er achteraf geen spijt van krijgt?

Deze zes tips helpen je bij het herstel na een lange wandeling.

Herstellen na een wandeling

Vooral als je het niet gewend bent om lange wandelingen te maken, zijn spierpijn en zware benen een dag later niet heel vreemd. Het is belangrijk om te onthouden dat je je lichaam de tijd moet geven om te herstellen, ongeacht of je een gevorderde of beginnende wandelaar bent. Hoe lang het duurt om te herstellen hangt af van hoe goed je getraind bent, hoe je conditie ervoor staat en wat je leeftijd is. Maar gelukkig zijn er een aantal tips die je kunnen helpen bij het herstel.

1. Eiwitten en koolhydraten

Het herstel van je wandeling begint al snel na de ‘finish.’ Zorg ervoor dat je binnen twee uur na het einde van de wandeling voldoende eiwitten en koolhydraten eet. Eiwitten ondersteunen het herstel van je spieren en koolhydraten helpen de glycogeenvoorraad in de spieren aan te vullen. Eet bijvoorbeeld vis, vlees, vleesvervangers of zuivelproducten om eiwitten binnen te krijgen. Koolhydraten vind je onder andere terug in pasta en brood.

2. Voldoende vocht

Na, maar vooral ook tijdens je wandeling is het belangrijk om voldoende te drinken. Als je weinig drinkt, zal het herstel ook langer duren. Zorg ervoor dat je meteen na het einde van je wandeling een flesje water drinkt en blijf ook de dagen na de wandeling genoeg drinken, tenminste twee liter per dag.

3. Slaap voldoende

Na een lange wandeltocht zul je vast geen grotere plannen meer hebben dan een avondje languit op de bank. En hoewel je dan ook zeker uitrust is het belangrijk om voldoende te slapen. In principe heb je zelfs meer slaap nodig dan je gewend bent om goed te kunnen herstellen. Vermijd cafeïnehoudende dranken zoals koffie, thee en cola en zorg ervoor dat je je voor het slapen ontspant.

4. Koud kompres

Vermoeide lichaamsdelen kunnen soms wat pijnlijk aanvoelen. Op deze plekken kun je een koud kompres leggen om dit wat te verzachten. Meestal gaat het hierbij om je voeten en benen.

5. Opgezwollen voeten

Een lange wandeling kan ervoor zorgen dat je voeten wat opzwellen door vocht. Om dit weg te laten trekken kun je met je benen omhoog gaan zitten. Leg ‘s nachts een kussen onder je voeten, zodat het vocht sneller uit je voeten wegtrekt.

6. Bewegen

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar om spierpijn te voorkomen is het belangrijk om ook te blijven bewegen. Wanneer je stil blijft liggen of zitten worden je spieren stijver. Doe rustig wat rek- en strekoefeningen en loop een klein stukje. Let wel op dat je niks forceert: dan duurt het herstel alleen maar langer.

Bron | wandel.nl, hollandandbarrett.nl, wandelschoenenreus

Lisa MancheGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden