Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Ben je een snelle eter? Dít kan de opvallende en onverwachte oorzaak zijn

young-redhead-woman-biting-tasty-sandwich.jpg

Heb jij elke keer als je met je partner, een vriendin of je zusje aan tafel zit je bord véél eerder leeg dan de rest? Dan ben je ongetwijfeld een snelle eter. Misschien accepteer je gewoon dat jij je maaltijd sneller achter de rug hebt, maar het is wel grappig om te weten dat daar een heel bijzondere reden achter kan zitten.

Veel mensen eten vaak onbewust snel. Maar naast dat je wellicht minder van je maaltijd geniet kunnen er hierdoor ook lichamelijke kwalen optreden, die alles behalve fijn zijn.

Snel eten is ongezond

Het zal je vast niet verbazen, maar te snel eten is helemaal niet zo goed voor je. Uit Japans onderzoek is gebleken dat een snelle eter meer kans loopt op diverse aandoeningen, waaronder overgewicht, diabetes, een hoge bloeddruk en een te hoog cholesterolgehalte, vergeleken met mensen die wat langer over hun maaltijd doen. En ook voor je brein is het beter om wat langzamer te eten. Je hersenen hebben namelijk een kwartier de tijd nodig om te weten of je lichaam verzadigd is of niet, en of je dus genoeg gegeten hebt. Als je een snelle eter bent, is de kans op overeten groter.

Oorzaak voor snel eten

Maar nu dan die oorzaak, die ervoor kan zorgen dat jij een snelle eter bent. Het klinkt vast gek, maar het kan iets zijn wat volledig buiten jouw schuld is. Volgens een nieuwe studie bepaald namelijk de plek die jij vroeger in het gezin had, hoe snel je eet. Ben je de oudste in die familie? Dan ben je waarschijnlijk een snelle eter en heb jij je bord véél eerder leeg dan je broertjes en zusjes. De reden? Dat weten onderzoekers nog niet precies.

Een groot gezin

En niet alleen de volgorde waarin jij en je broers en zussen geboren zijn heeft invloed, ook hoe groot je gezin is kan een factor zijn die bepaalt of jij een snelle eter bent. Als je uit een groot gezin komt, eet je waarschijnlijk sneller dan iemand die zonder broers en zussen is opgegroeid. Ook hier is de precieze reden niet duidelijk, maar zijn er wel een aantal ideeën. Het kan namelijk zo zijn dat met veel broers en zussen thuis wonen zorgt voor competitie en de maaltijd dus een soort wedstrijdje wordt. Oók bestaat de kans dat je in een groot gezin sneller afgeleid bent, en je daardoor sneller én meer eet. We weten immers dat je in gezelschap sowieso meer calorieën wegwerkt.

Langzamer eten

Als snelle eter ben je helemaal gewend om je maaltijd zo op te hebben, maar je kan dat gelukkig nog wel veranderen. Door de onderstaande tips te gebruiken kan je het voor jezelf misschien iets makkelijker maken.

  1. Eet zittend: Als je graag langzamer wilt gaan eten is zitten voor je maaltijd vaak een goede eerste stap. Als je eens gaat zitten merk je dat je meer tijd zult nemen vergeleken met snel lopend een boterham opeten.
  2. Niet prakken maar snijden: Prak jij je aardappelen regelmatig? Als je graag minder snel wilt gaan eten kan je het beste je maaltijd niet prakken. Hierdoor eet je niet alleen langzamer, je bent ook bewuster bezig met je maaltijd.
  3. Kauw vaker: Een groot probleem bij snelle eters is dat ze niet voldoende kauwen. Door eerst heel bewuste te kauwen wordt dit voor je het weet een gewoonte voor je.

Meer tips lees je hier.

Bron | MAX Vandaag, Vriendin
Beeld | Getty Images

Ook interessant