Lifestyle

5x zó houd je die snackbui onder controle

snackbui-margriet.jpg

Je hebt niet echt trek, je zit ook niet echt vol, maar je hebt zéker geen zin in een stuk komkommer of een appel. Je wilt gewoon chips. Of chocola. Of allebei. Een typische snackbui: het lijkt soms onoverkomelijk. Dít kun je doen om ‘m toch te voorkomen.

En soms moet je er ook gewoon lekker aan toegeven!

1. Neem de tijd

Natuurlijk weet je stiekem ook wel dat het beter is om even rustig voor je ontbijt te gaan zitten, maar ja: misschien kom ook jij chronisch tijd tekort. Dus zit je, terwijl je je mail en socials checkt en je huisgenoten de deur uit helpt, jouw ontbijt naar binnen te schuiven. Dat is dan meteen de eerste tip: neem de tijd voor alledrie de maaltijden per dag. Hoe langer je over je eten doet, hoe meer je verzadigd raakt en hoe minder snel je uiteindelijk weer naar een snack grijpt.

2. Haal snacks uit het zicht

Heb jij ‘m ook, de snacklade? Heel goed! Dit stimuleert al minder om voor niet zo voedzame snacks te gaan. Als je in de keuken een glazen snoeppot hebt staan, herken je het vast wel: even snel een snoepje (een keer of tien per dag). Zet het weg, verstop het en pak het alleen als je er écht zin in hebt.

Lees ook
Altijd lekkere trek ’s avonds? Deze snacks zijn gezond en licht verteerbaar.

3. Drink!

En dan niet een paar glazen rosé, maar drink voldoende water en thee gedurende de dag. Soms eten we omdat we denken dat we honger hebben, maar hebben we in feite dorst. Het lichaam heeft een ingenieus systeem in ons voor de gek houden. Neem dus, voordat je met je hand weer in die snacklade grabbelt, eerst een glas water of een kop (kruiden)thee.

4. Focus op eiwitten en vezels

Eiwitten en vezels zijn belangrijke voedingsstoffen voor een lang verzadigd gevoel. Eiwitten (onder andere in vlees, vis, zuivel en eieren, maar ook in peulvruchten en noten) worden langzaam verteerd en vullen dus langdurig. En dát wil je hebben. Hetzelfde geldt voor vezels: het Voedingscentrum adviseert om dagelijks dertig tot veertig gram vezels te eten. Daarom is havermout een goed ontbijt: er zitten veel vezels in, waardoor je bloedsuikerspiegel laag blijft, en je dus minder zin hebt in snacks tussen ontbijt en lunch. Die gevulde koeken bij de koffie kun jij dan makkelijk skippen!

5. Eet voldoende

Als je een paar kilootjes kwijt wilt, heb je nogal eens de neiging om minder te gaan eten. Logisch, maar als je daardoor snackbuien krijgt, niet zo handig. Eet dus niet te weinig! Wil je afvallen? Probeer dan eens deze leefstijl; het is al meerdere keren verkozen tot gezondste eetpatroon.

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel!

Bron | Fem-Fem, drogespieren.nl
Beeld | iStock

Heb jij het Margriet-kookboek al? Met ruim duizend recepten uit onder meer de Hollandse, Italiaanse en Thaise keuken.

Ook interessant