Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Waarom slaapsupplementen lang niet altijd werken

slaapsupplementen-werken-niet.jpg

Slaap je slecht? Dan lijken slaapsupplementen misschien de perfecte oplossing. Heb je met goede hoop slaappillen ingeslagen, maar lig je vervolgens nog steeds klaarwakker naar het plafond te staren? Dan hebben we vervelend nieuws. Er zijn namelijk twee reden waarom slaapsupplementen lang niet altijd werken zoals ze beloven. 

En hoe gebruik je supplementen dan wel op een goede manier?  

Slaapsupplementen werken niet altijd 

Hoewel de meeste potjes met slaapsupplementen, druppels en pillen de beste nachtrust ooit beloven te geven, werken ze lang niet altijd even goed. Dat kan de volgende oorzaken hebben:

  • Je werkt de supplementen zelf tegen 

Wat je overdag allemaal doet, heeft een hoop invloed op hoe goed je ‘s avonds slaapt. Als je in de avond bijvoorbeeld nog (veel) alcohol, cafeïne, of suikers binnenkrijgt, dan is de kans groot dat zelfs hele goede slaapsupplementen niet gaan werken. Ook vlak voor het slapen nog op je telefoon scrollen is geen goed idee. Dit maakt je hersenen actief en ook zou het blauwe licht mogelijk de aanmaak van het slaaphormoon melatonine remmen, al zijn daar de meningen over verdeeld. 

Door dit soort gewoontes en handeling werk je die slaapsupplement dus eigenlijk tegen. Daarom is het vooral goed om je dagelijkse routines eens onder de loep te nemen en daar verandering in aan te brengen. Kun je daarna nog steeds niet slapen? Dan zou je een supplement kunnen proberen. 

  • Het werkt niet tegen slaapproblemen 

Als je echt last hebt van slaapproblemen dan gaan slaapsupplementen helaas niet de magische oplossing zijn waarop je misschien hoopt. Het gaat slechts om een supplement wat je slaap kan verbeteren als je dit op een juiste manier gebruikt. Snel een pilletje nemen vlak voor je je ogen sluit gaat je bijvoorbeeld ook niet direct helpen om ontzettend diep in slaap te vallen en ’s ochtends weer fris en fruitig op te staan. Alleen met de juiste dosering en door het supplement op het juiste moment in te nemen, kan dit je slaap bevorderen. En bij echte slaapproblemen (bijvoorbeeld slapeloosheid) zal je de oorzaak toch echt eerst moeten aanpakken. 

Lees ook: Zó maak je je hoofd leeg voor het slapen gaan

De ene slaappil is de ander niet

Slaapsupplementen zijn bij de drogist vaak in allerlei vormen, soorten en van verschillende merken verkrijgbaar. Daardoor vraag je je misschien af welke je dan het beste kunt gebruiken. In veel van die supplementen zit het slaaphormoon melatonine. Dit kan je helpen met inslapen, maar zal dus geen andere slaapproblemen verhelpen. Dit kan bijvoorbeeld wel werken bij een jetlag. Maar pas hier wel mee op: als je melatonine verkeerd gebruikt, dan kun je hierdoor juist last krijgen van slapeloosheid of kun je overdag slaperig worden. 

Aan Metro legt slaapdeskundige Stephanie Molenaar uit dat wanneer je zelf met slaapsupplementen aan de slag gaat de kans vrij groot is dat je timing en dosering niet kloppen. Hoe goed je de instructies op de verpakking ook leest. Dat komt omdat dit afhankelijk is van je persoonlijke bioritme en je slaapproblemen. Wil je toch slaapsupplementen gebruiken? Doe dit dan onder begeleiding, zodat dit persoonlijk op jouw situatie kan worden afgesteld. 

Bron | Mind Body Green, Metro
Beeld | Getty Images

Ook interessant