Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Skeeleren is terug van weggeweest: zó gezond is het

mwxrcr26ax8p_selected_wide_1200.jpg

Kon jij vroeger ook uren skeeleren of rolschaatsen met mooi weer? Dan was je vast niet enige. Als je nog een verstoft paar skates van vroeger in je kast hebt liggen heb je geluk, want de sport is namelijk populairder dan ooit. En wist je dat skeeleren ook nog eens heel gezond is?

Je moet er misschien weer even inkomen, maar dan is het echt heerlijk om weer op die wieltjes te staan.

Beste plekken om te skeeleren

Als je van plan bent weer rollend de straat op te gaan, kun je om te beginnen het beste een gladde, geasfalteerde weg zoeken. Daar kun je namelijk het makkelijkst op oefenen. Ook bij het park bij jou in de buurt zullen ze ongetwijfeld gladde paden hebben, waar je je skills van vroeger weer uit de kast kunt halen. Als je het skeeleren weer onder de knie hebt kun je natuurlijk altijd wat langere routes gaan doen, het is namelijk ook een goede workout. Bekijk de video hieronder om je geheugen weer even op te frissen. 

Skeeleren is gezond

Naast dat skeeleren leuk is om te doen, is het ook nog eens heel gezond en goed voor je lichaam. Je traint er namelijk meer mee dan je denkt. Allereerst verbeter je natuurlijk je conditie. Omdat skeeleren eigenlijk veel leuker én avontuurlijker is dan rennen in de sportschool, is het ook veel makkelijker vol te houden. Wat dan weer fijn is voor je conditie. Skeeleren zelf is geen krachttraining, maar je traint wel degelijk spieren. Vooral je benen en billen moeten er aan geloven. Naast deze spieren kun je je armen en buik ook flink aan het werk zetten. Dit doe je door je armen flink met je bewegingen mee te laten bewegen en je buikspieren van tijd tot tijd aan te spannen. Wedden dat je dat gaat voelen? Naast dat een rondje skaten goed voor je spieren en conditie is, vang je -als de zon flink schijnt- ook nog eens een goede dosis vitamine D. Daardoor krijg je sterkere botten en spieren en voel je je sneller gelukkig. Waar wacht je nog op?

Lees ook: Meer bewegen zonder te gaan sporten: het kan met deze 16 tips

Bescherming

Het is wel van belang dat je bescherming draagt als je op skates staat, je kunt namelijk een flinke smakker maken. Draag daarom altijd een helm en knie- en polsbescherming. Vooral op de openbare weg ben je erg kwetsbaar op skeelers. Deze bescherming kun je op veel plekken online bestellen, net zoals de skeelers zelf natuurlijk. Trek je je oude skates uit de kast? Kijk dan even goed na of de wieltjes vervangen moeten worden en of de rem het nog goed doet voor je begint.

Andere varianten

Naast skeelers zijn er natuurlijk veel meer mogelijkheden om te skaten. Zo heb je de welbekende rolschaats, skateboard en longboard. Je kunt natuurlijk altijd op afspraak in een sportwinkel gaan kijken naar het aanbod, maar op verschillende sites op internet is er ook meer dan genoeg keuze.

Bron | Drogespieren.nl
Beeld | Getty Images

Ook interessant