Lifestyle

Sisu is dé nieuwe trend: wat is het en hoe pas je het toe op jouw leven?

sisu-is-de-nieuwe-trend-wat-is-het-en-hoe-pas-je-het-toe-op-jouw-leven.jpg

Waar een paar jaar geleden ‘hygge’ (het Deense woord voor ‘gezellig’) nog hélemaal de levensstijl-hype was, is er nu een nieuwe trend: Sisu. Dit Finse concept heeft alles te maken met weerbaarheid en veerkracht. Iets wat we in deze tijd natuurlijk extra goed kunnen gebruiken.

Niet alleen zou Sisu je leren om je aan te passen aan élke situatie, het zou je ook helpen om nooit op te geven. We zochten voor je uit wat deze – voor ons nieuwe – term precies inhoudt.  

Wat is Sisu?

Sisu betekent letterlijk zoiets als ‘weerbaarheid’, ‘doorzettingsvermogen’ of ‘veerkracht’. Het staat voor het vermogen om je aan te passen aan welke situatie je ook tegenkomt. Bij Sisu gaat het om nooit opgeven, wat je ook meemaakt. Misschien klinkt het jou een beetje zweverig in de oren, maar voor de Finnen lijkt het goed te werken: al jarenlang is Finland het gelukkigste land ter wereld.

Hoe doe je dat?

Zeker in deze tijd van social distancing, thuiswerken en de anderhalvemetersamenleving kunnen we soms wel wat extra veerkracht gebruiken. Daarom zochten we uit hoe je Sisu op je eigen leven kunt toepassen, want ‘gewoon extra weerbaar of veerkrachtig zijn’ is te makkelijk gezegd. In het boek Sisu: Find Your Resilience the Finnish Way legt auteur Justyn Barnes uit hoe je het concept onder de knie krijgt.

Push jezelf

Ten eerste zou je jezelf volgens Barnes moeten pushen om net iets verder te gaan dan je denkt te kunnen. Denk je tijdens het hardlopen na 5 kilometer dat je écht niet verder kunt? Push jezelf dan om tóch de 6 kilometer aan te tikken, bijvoorbeeld. Een ander voorbeeld geeft Barnes zelf in een interview met Well+Good. Hij moest binnen een paar maanden een boek schrijven, en legde het aantal woorden dat hij dagelijks moest halen nét iets hoger dan hij dacht te kunnen halen. En wat gebeurde er? Hij behaalde zijn dagelijkse doelen en haalde zo mákkelijk de deadline van zijn boek op tijd. Maar doe dat wel alleen als het je lichaam niet volledig uitput. Het is natuurlijk niet de bedoeling om over je eigen grenzen heen te gaan, want dat kan leiden tot een burn-out.

Lees ook: Wist je dat: stress kan ervoor zorgen dat je brein krimpt

Blijf realistisch

Maar het is ook belangrijk om wel realistisch te blijven. Een te optimistische blik past juist weer niet bij Sisu. Barnes: “Het betekent kijken naar de situatie, hoe erg het ook is, en de realiteit erkennen van wat er gebeurt. Vervolgens bedenk je hoe je verder kunt gaan.” Kijk hierbij bijvoorbeeld naar ervaringen uit het verleden of situaties die je juist sterker gemaakt hebben. Als je er toen beter uitgekomen bent, is dat nu vast weer het geval.

Rustig blijven

Naast realistisch blijven, is het ook belangrijk dat je kalm blijft onder álle omstandigheden. Wat dat betekent? Dat je je emoties niet de overhand laat nemen, of beslissingen maakt gebaseerd op paniek, boosheid of emotie. Dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar het idee van Sisu is dat je soms even een stapje terug moet doen. Laat alles even binnenkomen, neem even de tijd om écht te voelen wat je voelt en herpak je dan. Zo zou je beter in het leven staan.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health, Well+Good
Beeld | iStock

Ook interessant