Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Zo voorkom je nu al deze 5 grootste oorzaken van sinterklaas- en kerststress

feestdagen-stress.jpg

Sinterklaas en kerst zijn natuurlijk vooral heel gezellige feestdagen, maar er kan ook de nodige stress bij komen kijken. Zonde! Dít zijn de meest voorkomende oorzaken van sinterklaas- en kerststress.

En we vertellen je ook vast hoe je die kunt voorkomen, met 5 december voor de deur.

Cadeaus

Doe jij met Sinterklaas en kerst aan cadeautjes? Alleen al het uitzoeken ervan kan je veel stress opleveren, laat staan als die cadeaus door vertraagde leveringstijden ook eens niet op tijd binnen komen. Begin er daarom lekker vroeg mee, liever gisteren dan vandaag. Cadeau-inspiratie nodig? Dit zijn de vijf leukste cadeaus voor wie alles al heeft. Of vraag iedereen die komt een online verlanglijstje te maken. Zo weet je zeker dat je goed zit.

Geld

Bij die cadeaus is geld ook een belangrijke zaak. Misschien zit je wat krap bij kas en heb je daardoor stress. Want hoe scoor je nu alsnog leuke cadeaus? En hoe verzorg je dan alsnog een heerlijk diner? Zowel de cadeaus als het eten hoeven niet duur te zijn. Stel bijvoorbeeld op Bol.com je prijsgrens zo in dat je alleen cadeaus van 15 euro of minder ziet. En, als je er de tijd voor en zin in hebt: wat dacht je van iets zelfgemaakts, zoals een tas, kussen of kaarsen met een marmer-print? Check hier wat DIY’s. En wat betreft het eten: zo bespaar je zo veel mogelijk op de boodschappen. Je kunt natuurlijk ook voorstellen dat iedereen iets lekkers meeneemt.

Ongemakkelijke gesprekken aan tafel

Heb je een nogal mondige vader, die het zijne van de hele coronapandemie vindt? Of een moeder die jouw kinderen maar blijft vragen wanneer zij nou kinderen krijgen? Zulke gevoelige onderwerpen die makkelijk in discussies kunnen omslaan, zijn niet echt gezellig tijdens het sinterklaas- of kerstdiner. Zorg daarom voor ander gespreksstof. Bedenk van tevoren al iets om snel van gespreksonderwerp te kunnen veranderen. Of geef gewoon vriendelijk doch dringend aan dat je het hier nu liever niet over hebt.

Te veel afspraken

Pakjesavond met Sinterklaas. Uit eten op kerstavond. Je ouders ontvangen op Eerste Kerstdag. Naar je schoonfamilie op Tweede Kerstdag. En misschien zelfs met vrienden afspreken op een zelf ingevoerde Derde Kerstdag. Al die afspraken zijn heel gezellig, maar ook vermoeiend. Het kost veel energie, zeker als je introvert bent. Stel grenzen. Denk hierbij goed aan jezelf. Wat kun jij behappen? Een beetje moe zijn na een gezellige dag of avond is logisch, maar afgepeigerd de feestdagen uitkomen moet je echt voorkomen.

Lees ook:
Hoe je vriendelijk bedankt voor een uitnodiging in tijden van corona

Perfectionisme

De leukste cadeaus, een prachtig gedekte tafel en dan ook nog eens het lekkerste eten. Dat is misschien je doel met de feestdagen, maar scherp je verwachtingen van jezelf bij. Niet dat jij niet heerlijk kan koken of leuke cadeaus kunt uitzoeken, maar omdat je er voor je eigen gemoedstoestand beter niet perfectionistisch in kunt zijn. Dat gaat je namelijk veel stress opleveren. Weet dat je goed genoeg bent, durf bepaalde dingen uit hand te geven. En geniet op de avond zelf vooral van het gezelschap. Daar draait het allemaal uiteindelijk om, toch?

Nog meer stress voorkomen? Loop dan ook deze punten nu al even na: De grote feestdagen-checklist: alles wat je nu kunt doen om stress te voorkomen.

Bron | PureWow
Beeld | Getty

Ook interessant