Lifestyle

Zo val je snel in slaap als je ’s nachts wakker wordt

zo-val-je-s-nachts-snel-weer-in-slaap-als-je-wakker-wordt.jpg

Word jij ook vaak midden in de nacht wakker? Dat is natuurlijk al vervelend genoeg, maar als je dan vervolgens ook niet terug in slaap kunt komen zorgt dat al helemaal voor een gebroken nacht. Met deze tips val je voortaan snel weer in slaap als je ’s nachts wakker wordt. 

Geen plafonddienst meer voor jou. 

’s Nachts wakker

In slaap komen is voor veel mensen al een eerste uitdaging en daarvoor bestaan gelukkig een aantal handige trucjes. Ook om voortaan de hele nacht wel aan een stuk door te slapen zijn er een paar opmerkelijke tips. Maar als je na veel woelen en draaien toch steeds ’s nachts wakker wordt, dan helpen de onderstaande trucjes je hopelijk om snel weer in slaap te vallen: 

Donkere slaapkamer

Zorg dat je slaapkamer rustig is ingericht. Zo heb je weinig afleiding en prikkels wanneer je ’s nachts wakker wordt. Daarnaast is het ook belangrijk dat je slaapkamer goed donker is; daarbij doen goede, verduisterende gordijnen wonderen. Probeer daarnaast ook te vermijden om het licht aan te doen om bijvoorbeeld te kijken hoe laat het is en laat ook je telefoon liggen. Het slaaphormoon melatonine wordt namelijk door licht verstoord waardoor je moeilijker in slaap kunt komen. Ook voor een nachtelijk bezoekje naar de wc is het dus beter om dit in het donker op de tast te doen. 

Kijk niet op de klok

Naast dat het licht aan doen, op de klok kijken of je telefoon erbij pakken geen aanrader is, is het sowieso niet verstandig om als je ’s nachts wakker wordt naar de tijd te kijken. Hierdoor ga je je beter beseffen hoe weinig uur je slaapt, en hoe niet-uitgerust je je daardoor morgen zult voelen. Daardoor kun je gestrest raken, waardoor je al helemaal niet meer in slaap komt. Oftewel: probeer te accepteren dat je even wakker bent en niet te veel met de tijd bezig te zijn. 

Controleer je ademhaling 

Een goede oefening om weer snel terug in slaap te vallen als je ’s nachts wakker bent geworden is om heel bewust te ademen. Dus heel diep en langzaam door je neus inademen en door je mond rustig weer uit. Laat ook je buik goed meebewegen met deze haast overdreven ademhaling. Probeer om je tong tegen de binnenkant van je ondertanden aan te leggen, zodat ook je kaak zich ontspant. Probeer vanaf je tenen tot aan helemaal boven elk ledemaat te laten ontspannen en langzaam zwaarder worden. Zeker als je ’s nachts ligt te piekeren zorgt dit voor meer rust in je hoofd.

Lees ook: Dit zegt het tijdstip waarop je ’s nachts wakker wordt over je gezondheid

Ga uit bed

Kun je echt je slaap niet vatten, en lig je voor je gevoel wel erg lang te piekeren? Dan is het toch verstandig om even uit bed te gaan. Zeker als je bijna elke nacht lang wakker ligt, kunnen je hersenen op den duur je bed gaan associëren met wakker liggen. Daarnaast kun je jezelf met wakker liggen best gek maken. Dus probeer even te ontspannen en bijvoorbeeld naar beneden te gaan of desnoods met een heel klein lichtje een boek te lezen. Maar vermijd hierbij televisie, telefoon en computer.

Niet nachtelijk snacken

Als je voor je nachtelijke avontuur beneden komt, probeer dan de koelkast te vermijden. We snappen dat je misschien spontaan trek krijgt, maar je lichaam ziet dit als een beloning. Je valt niet alleen minder snel in slaap als je je lichaam aan het werk zet om je nachtelijke snacks te verteren, je hersenen zullen hierdoor ook getraind worden om je vaker ’s nachts wakker te maken voor een lekkere traktatie. Probeer ook niet te veel te drinken, anders word je later in de nacht mogelijk weer wakker, omdat je naar de wc moet. 

Zet een zonnebril op

Kun je het toch niet laten om weg te blijven van lichtgevende schermen zoals televisie? Zet dan een zonnebril op zodat het licht minder fel is voor je ogen. Het ziet er natuurlijk gek uit, maar midden in de nacht krijg je toch geen bezoek. Met een zonnebril op verstoor je zo min mogelijk je slaap en kun je hopelijk toch weer je nachtrust hervatten. 

Schaapjes tellen 

Het klinkt misschien wat flauw, maar schaapjes tellen kan echt helpen om weer in slaap te vallen als je ’s nachts wakker bent geworden. Je geeft je hersenen een taakje waardoor je niet kan malen en piekeren. Je wordt met dit eeuwenoude trucje rustiger in je hoofd waardoor je sneller weer in slaap valt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Libelle, Nouveau
Beeld | iStock

M18

Margriet 18 ligt in de winkels, en dit extra nummer staat volledig in het teken van 75 jaar vrijheid. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m veilig online zonder extra verzendkosten.

Ook interessant