Relaties

Heeft je partner een depressie? 4 belangrijke tips voor jou

partner-depressie-steunen.jpg

Als je partner een depressie heeft, is dat voor jullie beide een moeilijke situatie. Mensen met een depressie voelen zich vaak heel somber, hulpeloos en hopeloos. Hij of zij kan jouw hulp heel goed gebruiken, maar het is ook belangrijk om jezelf dan niet uit het oog te verliezen. Maar hoe kan je een partner met depressie het beste steunen?

Ingrid Thomissen en Mandy Prudon, specialisten op het gebied van depressie, vertellen aan de website Gezond Idee van het Maastricht UMC hoe je het beste kunt handelen in zo’n lastige situatie.

Zoek professionele hulp

Bij een depressie is luisteren naar je partner heel belangrijk, maar het is ook van belang dat jij geen hulpverlener probeert te zijn voor je partner. Natuurlijk wil je veel doen om hem of haar te helpen, maar het is belangrijk dat je beseft dat je geen vervanger kunt zijn van professionele hulp. Als sombere gevoelens lang aanhouden, is het belangrijk dat jullie naar de huisarts gaan en vragen naar hulp. Depressie-specialiste Mandy Prudon benadrukt dat dat depressie een ziekte is, en je dus vooral moet beseffen dat jij dit niet veroorzaakt hebt bij je partner.

Praat met elkaar over de depressie

Het kan lastig zijn om onderwerpen zoals somberheid, neerslachtigheid en hopeloosheid te bespreken. Praat hier wel over, want het kan er voor zorgen dat jouw partner zich minder eenzaam voelt. Hij of zij zal weten dat jij te vertrouwen bent, en jij altijd naar hem of haar zal luisteren. Gedachten over de dood en zelfmoord komen ook vaak voor bij een depressie, en dit is vaak een onderwerp wat niet besproken wordt. Volgens Prudon kan het júist helpen om daar ook wel over te praten. Als je merkt dat je partner ongemakkelijk is in de situatie of concrete plannen voor de dood maakt, neem dan wederom contact op met professionele hulp. Zij zijn getraind om hier mee om te gaan, en kunnen ook jou als partner tips geven over hoe je hierover kunt praten.

Ga samen naar buiten

Mensen met een depressie kunnen zich vaak erg eenzaam voelen, en zich afsluiten van sociale contacten. Als ze wel naar sociale evenementen gaan, kunnen ze daar vaak minder van genieten of het als slopend ervaren. Beweging en buitenlucht zijn juist wel heel belangrijk als je een depressie hebt, want daardoor maak je gelukshormonen aan. Specialiste Ingrid Thomissen raadt daarom aan om de dingen te blijven doen waar jullie samen van konden genieten vóór de depressie. Misschien niet naar feestjes of een bioscoop gaan, maar wel een wandeling maken of lekkere dingen uitzoeken in de supermarkt. Als je dat voorstelt zou het kunnen dat je eerst ‘nee’ te horen krijgt, maar zeg dan het je begrip hebt voor de situatie, maar het voorstelt omdat het hem of haar kan helpen.

Verdeel de taken thuis

Op een meer praktisch gebied, is het belangrijk dat je probeert de verdeling van taken in huis redelijk in balans te houden. Je kunt niet alle taken in het huishouden of de zorg voor kinderen of huisdieren overnemen. Je partner kan zich dan juist beter terugtrekken, en dat kan hem of haar weer nutteloos of schuldig laten voelen. Waarschijnlijk wil je gewoon helpen en daarom extra taken op je nemen, maar het is ook van belang dat je zelf niet overbelast raakt. Het is natuurlijk een erg lastige situatie, maar probeer met je partner om te gaan zoals je deed voor hij of zij een depressie had.

Maak jij je grote zorgen om je partner maar wil hij of zij niet naar een dokter? Bel dan zelf de huisarts, die kan jullie professionele hulp bieden. Als jij of je partner wil praten over zelfmoord, kun je contact opnemen met Stichting 113 Zelfmoordpreventie. Zij zijn 24/7 bereikbaar via telefoonnummer 0900 0113 of op 113.nl.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Gezond Idee MUMC, Depressie Vereniging
Beeld | iStock

Ook interessant