Relaties

Thuiszitten beu? Zo voorkom je communicatieproblemen met je partner

thuiszitten-beu-zo-voorkom-je-communicatieproblemen-met-je-partner.jpg

Nu we gezien de geldende coronamaatregelen massaal thuiswerken, zitten veel van ons plots 24/7 met hun partner in dezelfde ruimte. En dat kan voor best wat irritaties zorgen. Herkenbaar? Zó voorkom je communicatieproblemen.

De maatregelen kunnen zomaar langer duren dan verwacht. Gezelligheid in huis is dus belangrijker dan ooit.

Lastig

Communicatie is belangrijk. Binnen een relatie, in families en ook in de werksfeer is het aan te raden om te allen tijde open te communiceren over belangrijke zaken. Nynke Nijman, relatietherapeute en seksuologe, vertelt aan Bedrock dat veel mensen dit echter lastig vinden. “Wat ik veel voorbij zie komen is dat er slecht gecommuniceerd wordt wanneer er bijvoorbeeld een verschil is in aandacht voor persoonlijke groei, ambitie of presentatie. Als de één daar meer mee bezig is dan de ander, kan het zijn dat de ander daarop afgerekend wordt omdat ‘ie dat niet belangrijk vindt”, aldus Nijman.

Communicatieproblemen voorkomen

Toch is het mogelijk om ook in periodes van quarantaine goed te blijven communiceren en met elkaar mee te groeien. Andermans ontwikkeling kun je namelijk ook als iets positiefs zien en aanmoedigen, wat jullie uiteindelijk juist weer dichter bij elkaar kan brengen. Communicatieproblemen voorkomen is volgens David en Arjan van 365 dagen succesvol te bereiken door onderstaande tips in gedachten te houden:

Tien tips

  • Accepteer dat je partner je gedachten niet kan lezen en andersom.
  • Blijf kalm en help je partner om ook kalm te blijven. Praten gaat namelijk een stuk gemakkelijker als de stoom niet uit je oren komt, maar je rustig bent.
  • Schrijf je gedachten op. Hierdoor kun je je gedachten ordenen en analyseren. Soms lijken de dingen problematischer in je hoofd, en doet schrijven je inzien dat er helemaal geen (groot) probleem is.
  • Onderneem wat leuks.
  • Geef je partner wat extra liefde en positieve aandacht. Het zal jullie beiden goed doen.
  • Je partner kan anders omgaan met stress of zorgen dan jij. Dit is goed om te allen tijde in je achterhoofd te houden én te accepteren.
  • Geef duidelijk aan als iets echt onacceptabel voor jou is. Zo voorkom je dat er over je grenzen heengegaan wordt.
  • Biedt een luisterend oor als je partner stress heeft of zich zorgen maakt, zonder te oordelen of direct te willen helpen. Luisteren kan soms belangrijker zijn dan praten.
  • Geef alleen advies als erom gevraagd wordt.
  • Accepteer dat jij en je partner dingen anders verwerken. Misschien is jouw manier wel sporten of schrijven, terwijl jouw partner rustig wordt door met een vriend(in) te praten. Door dit te accepteren en elkaar de ruimte te geven, kun je heel wat onnodige ruzies voorkomen.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Bedrock, 365dagensuccesvol
Beeld | iStock

Ook interessant