rekeningrijden Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Lifestyle

Rekeningrijden: zoveel moet je vanaf 2030 ongeveer betalen per kilometer

Vanaf 2030 gaan we rekeningrijden, ofwel: betalen per gereden kilometer. Dat betekent dat bestuurders die vaak de auto pakken meer belasting betalen en mensen die ‘m laten staan goedkoper uit zijn. We blikken alvast vooruit: dít moet je ongeveer betalen per kilometer.

NRC deed een eerste berekening.

Rekeningrijden

Er werd al lange tijd over gesproken, maar vanaf 2030 moeten we eraan geloven: kilometerheffing, ook wel rekeningrijden genoemd. Het is een alternatief voor de huidige motorrijtuigenbelasting, die wordt bepaald op basis van het gewicht van een voertuig, de brandstof, in welke provincie je woont en hoe milieuvervuilend het voertuig is. Of je nu elke dag rijdt of eens in de maand: je gereden kilometers hebben geen invloed op het bedrag. Anders is dat met rekeningrijden. Je betaalt dan aan het eind van het jaar voor het aantal gereden kilometers. Het kabinet hoopt dat mensen daardoor bewuster met de auto omgaan en hem wat vaker laten staan.

Dit ga je betalen met rekeningrijden

Hoeveel we precies gaan betalen als de kilometerheffing doorgevoerd wordt, is nog niet bekend. NRC maakte wel een schatting van het bedrag. Door de inkomsten van wegenbelasting in 2021 te delen door het aantal gereden kilometers van Nederlanders komt de krant op een bedrag van 4 cent per gereden kilometer. Rekeningrijden moet onderaan de streep namelijk hetzelfde bedrag opleveren als motorrijtuigenbelasting. Als je kijkt naar de afstand die een Nederlandse personenauto gemiddeld per jaar aflegt – vorig jaar was dat 10.600 kilometer – kom je uit op een bedrag van 424 euro. Bij mensen die elke dag in de auto stappen kan dat bedrag een stuk hoger uitvallen.

Gelijke tarieven

Hoe we de gereden kilometers precies moeten bijhouden, is nog niet bekend. Dat kan bijvoorbeeld met een speciaal kastje in de auto. Vooralsnog maakt het met rekeningrijden niet uit of je auto op gas of benzine rijdt, je betaalt hetzelfde bedrag per kilometer. Nu betalen bestuurders van een benzineauto minder wegenbelasting dan mensen met een auto op diesel of autogas. Dat verschil valt in 2030 weg. Ook maakt het niet uit of je in de stad of op het platteland woont en of je in de spits of in daluren rijdt. Of er toch verschillende tarieven voor elektrische auto’s of andere zuinige voertuigen moeten komen, wordt nog onderzocht.

Bron | NRC, AD

Maike AbmaGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden