Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Dit effect heeft het dragen van een pyjama op je slaapkwaliteit

pyjama.jpg

Ben je een slechte slaper dan heb je waarschijnlijk al van alles geprobeerd: van kruidige theedrinken tot aan meditatiesessies voor het slapen gaan. Maar wist je ook dat je outfit een goede nachtrust kan bevorderen?

Slaapexpert Nishi Bhopal vertelt je wat voor soort pyjama de beste slaapkwaliteit biedt.

Effect van een pyjama op slaapkwaltieit

Natuurlijk weet je zelf waar je je het fijnste in voelt tijdens de nacht. Misschien draag je het liefste niets of kleed je jezelf juist zo warm mogelijk aan. Maar Nishi weet te vertellen dat bepaalde stoffen je kunnen helpen om beter te slapen. De meeste mensen slapen goed in pyjama’s van natuurlijke stoffen, denk aan katoen, linnen en wol. Dit komt omdat deze stoffen ademend zijn en van nature vocht afvoeren. “Ze zorgen ervoor dat je lichaam de temperatuur gemakkelijker kan regelen”, vertelt ze aan mindbodygreen. ‘S nachts zorgt je eigen lichaam ervoor dat de lichaamstemperatuur daalt om je voor te bereiden op de nacht. Met beknellende en kleding van synthetisch materiaal kan je temperatuur niet weg en ga je alleen maar meer zweten in bed.

Onder de wol kruipen

Maar tussen alle natuurlijke pyjama’s kan er maar één het beste werken. Uit onderzoek (ook al was deze maar kleinschalig) kwam dat mensen met een wollen pyjama eerder in slaap vielen dan mensen die nachtkleding van katoen of polyester aanhadden.

Lees ook: Dit is hoeveel slaap je volgens je sterrenbeeld per nacht nodig hebt

Held op sokken

Ook sokken kunnen helpen om beter de nacht in te gaan. Maar het kan zijn dat je midden in de nacht weer wakker wordt omdat je voeten opeens oververhit zijn. Slaapdokter Bhopal heeft daar een klein maar fijn tipje voor. “Door ze slechts halverwege je voet te trekken houd je je voeten en benen warm, maar als je warmer wordt, kun je die laag gemakkelijk uittrappen.” Hierdoor hoef je nauwelijks wakker te worden en kun je rustig zonder onderbrekingen verder slapen.

Bedtijd

Als laatste kan een officiële pyjama je nog helpen om snel naar dromenland te vertrekken. Dus geen grote T-shirtjes van je partner of een warme sweater die je ook als huispak gebruikt. Door je pyjama voor het slapen gaan aan te trekken, denkt je lichaam dat het bedtijd is. “Het is bijna een psychologisch signaal”, zegt Nishi.

Bron: Mindbodygreen
Beeld: Getty

Voice Algemeen

Wil jij meer van dit soort handige tips en lifehacks, zónder dat je ernaar hoeft te zoeken? Krijg ze dan nu dagelijks te horen van Margriet! Via de Google Assistent op je telefoon of tablet, óf je Google Home, kun je heel makkelijk met Margriet praten en dagelijks de slimste en handigste tips krijgen. Klik hier om direct de tip van vandaag te beluisteren. Meer uitleg nodig? Klik dan hier

Ook interessant