Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Deze 7 problemen op werk ervaren we volgens psychologen het meest

problemen-op-werk.jpg

Werk is belangrijk, maar zodra je er slapeloze nachten, relatieproblemen of een burn-out van krijgt, zit er iets niet goed. Op werk kunnen we problemen ervaren die ons hele leven kunnen beïnvloeden. Dít zijn volgens psychologen de meest voorkomende.

Misschien herken jij er wel een of meerdere.

Meest voorkomende problemen op werk

1. Je niet gewaardeerd voelen

Tuurlijk, je wordt betaald om je werk te doen. Maar dat betekent niet dat je er geen waardering voor zou moeten krijgen. Niet alleen in de vorm van complimenten, maar ook kansen om te groeien. Krijg je dit allemaal niet, dan kun je je flink ontevreden gaan voelen. Onzeker misschien ook. En dat kan allemaal leiden tot stress en zelfs een depressie. Niet goed, dus. Ervaar jij dit op je werk? Je zou het eens bespreekbaar kunnen maken. Maar, geeft therapeut Nancy Paloma Collins als advies tegenover Huffington Post: “Onthoud dat je die doelen of groei ook in je privéleven kunt nastreven. Je passie zoeken en ontwikkeling buiten je werk om is belangrijk en de manier om jouw onvrede te verminderen. Als je op werk niet de kans krijgt om te groeien, is het misschien tijd om met een plan van aanpak te komen.” In het uiterste geval kan dat een nieuwe baan zoeken zijn, maar het kan ook in een vorm van een bijbaantje, kunst of reizen.

2. Conflicten met werkgevers en collega’s

Je brengt veel tijd door met je collega’s. Niet zo gek dus dat het weleens botst, zeker als jullie heel verschillend zijn. “De meeste problemen die ik hoor, gaan over bazen”, vertelt psycholoog Cicely Horsham-Brathwaite. “Werknemers zijn bang om tegen hun baas in te gaan of hun baan te verliezen, en durven daarom hun zorgen en klachten niet te uiten, zeker als die over de baas gaan.” Kamp jij met dit probleem? Kijk dan of je hierbij hulp en steun kunt krijgen, bijvoorbeeld vanuit HR of een collega. Heb je misschien sowieso een bepaalde angst voor autoriteit? Waar komt die vandaan? Valt er echt niet te praten met je baas en het bedrijf, dan is het misschien een goed idee om naar een andere baan te zoeken. Je verdient namelijk een werkgever die openstaat voor kritiek en een goed gesprek.

Lees ook:
6 tekenen dat je mogelijk een narcistische baas hebt

3. Overprikkeld raken op de werkvloer

“Na meer dan een jaar thuis werken, worstelen veel mensen nu fysiek en mentaal met teruggaan naar kantoor”, weet therapeut Katheryn Perez. Het is, zeker na een pandemie waarin thuiswerken de norm was, natuurlijk weer even wennen aan al die mensen en geluiden om je heen. Misschien heb je wel behoefte aan meer rust op de werkvloer gekregen. Gelukkig zijn daar wat oplossingen voor, zoals noicecancelling koptelefoons. Of misschien kun je de optie bespreken om enkele dagen thuis te blijven werken. Misschien ben je ook bang dat je het productieniveau van vóór de pandemie niet meer kunt bijbenen. Geef jezelf tijd. Zit je er heel erg mee, probeer het dan bespreekbaar te maken.

4. Stereotypering en racisme

Discriminatie en racisme zijn verboden, ook op de werkvloer natuurlijk. Toch komt het nog vaak genoeg voor, maar is het niet altijd concreet aan te tonen. Vervelende opmerkingen, anderen die voorgetrokken worden, het gevoel dat jij je meer moet bewijzen dan een ander, niet dezelfde kansen krijgen als een ander… Dat kan je flink demotiveren en daarom is het heel belangrijk om het bespreekbaar te maken. Want ongeacht je afkomst, geslacht of seksuele voorkeur, moet je natuurlijk dezelfde kansen krijgen.

5. Geen goede balans tussen werk en privé

Thuis zit je nog met je hoofd bij werk, of op je werk ben je nog bezig met thuis. Heel menselijk, maar dat kan als je het te veel doet op beide vlakken misgaan. Zeker na een periode van veel thuiswerken, kan deze balans lastig zijn. Probeer het goed in de gaten te houden en werk en privé zo veel als het kan gescheiden te houden. Je hebt namelijk echt genoeg vrije tijd (met je partner en familie) nodig, maar moet ook volledig kunnen focussen als je op je werk bent.

Lees ook:
Annette: ‘Relaties werken beter als je een partner hebt die op je lijkt’

6. Beseffen dat je ‘droombaan’ eigenlijk niet is wat je wilt

Je baalt van je werk, maar weet eigenlijk niet precies waarom. Dit was namelijk toch wat je wilde? Nou, misschien valt het werk je toch flink tegen. Zijn je interesses en prioriteiten in de loop der tijd veranderd. Of ben je aan die baan begonnen om de verkeerde reden, bijvoorbeeld voor status of om aan de verwachting van anderen te voldoen. “Dit komt vaak voor”, weet klinisch psycholoog Ryan Howes. “We kiezen ons carrièrepad op een relatief jonge leeftijd, voordat we onszelf echt kennen en weten wat we belangrijk vinden, vaak op basis van status, geld of noodzaak.” Ga voor jezelf goed na wat je wilt, waar je passie ligt. Kun je dat in het werk dat je nu hebt ergens toch nastreven? Of maakt het je zo ongelukkig, dat een andere baan en mogelijk ook een andere opleiding nodig is?

7. Burn-out

Aan het einde van elke werkdag voel je je gesloopt. Je voelt geen passie en motivatie meer voor wat je doet. Herkenbaar? Misschien heb je dan wel een burn-out. Het is dan goed om hier naast met je werkgever ook eens met je dokter, de pratijkondersteuner of een psycholoog over te praten. Ga ook na hoe die burn-out is ontstaan. Komt het door de werksfeer, het werk zelf? Of heb je er ook zelf een groot aandeel in, aangezien je altijd maar aan staat, niet genoeg pauzes neemt en telefoontjes en mails beantwoordt in je vrije tijd? Als je de oorzaak weet, kun je er ook iets aan doen. Lees vooral even: 10x zó herken je een beginnende burn-out en hoe je het kunt voorkomen.

Bron | Huffington Post
Beeld | Getty

Ook interessant