Lifestyle

Pindakaas gezond? Volgens het Voedingscentrum is dit lang niet altijd het geval

pindakaas-gezond-volgens-het-voedingscentrum-is-dit-lang-niet-altijd-het-geval.jpg

Omdat het al jaren in de Schijf van Vijf staat, zou je denken dat pindakaas gezond is. Toch zijn veel pindakaassoorten helemaal niet gezond, zo blijkt uit een onderzoek van het Voedingscentrum.

Het Voedingscentrum nam zes soorten pindakaas onder de loep (van crunchy tot 100-procentpindakaas) en ontdekte dat er onderling grote verschillen te zien zijn.

Pindakaas gezond of niet?

Zo blijkt er een groot verschil te zitten tussen producten met enkel en alleen pinda’s en olie én pindakazen met toevoegingen. “De enige soorten die in de Schijf van Vijf passen, zijn de 100 procent-soorten”, aldus woordvoerder Sietse Orie. “Daar is niets aan toegevoegd.” Bij de zes soorten die het Voedingscentrum bekeek, vallen daar de potten pindakaas van de huismerken Jumbo en Albert Heijn onder.

Suikerbommetjes

Pindakazen die niet voor 100 procent uit pinda’s en olie bestaan, bevatten vaak ontzettend veel suiker. “Met het zoutgehalte valt het in de meeste gevallen wel mee, maar je ziet dat het suikergehalte oploopt tot wel 17,5 gram,” aldus Orie. “Dat zijn bijna ruim vier suikerklontjes per 100 gram. Natuurlijk kun je die andere soorten heus weleens op je brood smeren. Maar niet te vaak.”

Lees ook: Oeps: blijkbaar kun je je pindakaaspot het beste op déze manier bewaren

“Onnodig”

Hoewel er volgens Orie geen richtlijn is over de hoeveelheid suiker die je maximaal zou moeten binnenkrijgen op een dag, is het volgens hem wel goed om niet te veel producten te eten met toegevoegde suikers, omdat dit onnodig is. “Als je gezond eet haal je al genoeg energie, dus natuurlijke suikers, binnen. Dat maakt producten met toegevoegde suikers per definitie onnodig, want daar zit verder niks in wat je nodig hebt.” 

Andere notenspreads

Als je écht gezond bezig wil zijn, kun je dus het beste gaan voor een pindakaas die voor 100 procent uit pinda’s en olie bestaat. Je kunt deze dan eventueel ook nog afwisselen met notenspreads zoals cashewpasta of amandelpasta, zo tipt Orie: “Die bevatten ook vaak 100 procent noten.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? 
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Voedingscentrum, 24 Kitchen
Beeld | iStock

Ook interessant