Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Hoe kan het dat mensen met de jaren vaak pessimistischer worden?

hoe-kan-het-dat-mensen-met-de-jaren-pessimistischer-worden-margriet.jpg

Het lijkt er wel op dat naarmate we ouder worden, we ook veel pessimistischer worden. Maar hoe kan dat eigenlijk? En wat kun je er aan doen om te voorkomen dat je straks zelf zo somber in het leven staat?

Wij leggen het je hier uit.

Waarom zijn oudere mensen vaak pessimistischer dan jonge mensen?

Volgens Steven Kotler, perfomance expert en New York Times bestsellerauteur van ‘The Art of Impossible’, klopt het inderdaad dat de meeste mensen wat pessimistischer worden naarmate ze ouder zijn. Dit betekent echter niet dat oudere mensen constant met allerlei doemscenario’s in hun hoofd rondlopen, maar eerder dat ze hun doelgerichte mentaliteit inwisselen voor een angstmentaliteit.

Lees ook: Dit is waarom je zo somber kunt worden als je te weinig slaap krijgt

“Alles wat we zien en meemaken wordt eigenlijk gevormd door twee dingen: onze doelen en onze angsten,” zo legt hij uit aan de website Mind Body Green. Hoe ouder je bent, hoe groter de consequenties zijn als iets misloopt. Je hebt immers vaak op hogere leeftijd al een partner, kinderen, een carrière etc. Dus als je een verkeerde beslissing maakt, dan heb je daar niet alleen jezelf mee. Je gaat dingen dus wat realistischer zien en je stort je niet meer zomaar in het onbekende. “Veiligheid en zekerheid gaan uiteindelijk domineren in je leven,” aldus Kotler.

Hoe voorkom je dat je te pessimistisch wordt?

Het komt er eigenlijk op neer dat je dingen wat minder rooskleurig gaat inzien, maar volgens Kotler is dit niet eens een slecht iets. “Dat je risico’s veel meer gaat vermijden heeft gewoon te maken met het feit dat dingen waar je om geeft gewoon zwaarder gaan wegen, naarmate je ouder wordt.”

Mocht je nu toch graag iets minder pessimistisch in het leven willen staan, dan is het volgens Kotler verstandig om gewoon doelen te blijven stellen in je leven. Stel jezelf bijvoorbeeld aan het begin van een nieuw jaar een aantal (realistische) doelen die je aan het einde van dat jaar bereikt moet hebben. Of maak bijvoorbeeld een visionboard met je doelen. Probeer gewoon de doelgerichte mentaliteit er in te houden, zodat de angstmentaliteit naar de achtergrond verdwijnt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.        

Bron | Mind Body Green
Beeld | Getty

Ook interessant