Lifestyle

Waarom een opgeruimd bureau je echt productiever maakt

waarom-een-opgeruimd-bureau-je-echt-productiever-maakt.jpg

Is jouw bureau een verzameling van papieren, gebruikte koffiemokken en andere spulletjes? Dan is het hoog tijd om eens een grote schoonmaak te houden en een nette werkplek voor jezelf te creëren.

Uit nieuw onderzoek blijkt namelijk dat een opgeruimd bureau je een stuk productiever maakt. Hoe jouw werkplek eruit ziet heeft een groot effect op de manier waarop je hersenen functioneren. 

Opgeruimd bureau

Een rommelig bureau kost natuurlijk tijd omdat je steeds weer op zoek moet naar dat ene papiertje met aantekeningen, je telefoon of zelfs je toetsenbord, maar het beïnvloedt je ook op een heel andere manier. Uit Australisch onderzoek blijkt namelijk dat rommel op je werkplek zó veel invloed heeft op je hersenen dat het emoties, gedrag, beslissingen en relaties met collega’s kan veranderen. Heb je al last van stress? Probeer dan toch je bureau op te ruimen. Meer stress zorgt voor meer rommel, dus anders kom je makkelijk in een vicieuze cirkel terecht.

Uitstelgedrag 

Onze hersenen houden van orde, rommel kost veel meer energie. Dus als jouw hersenen zich overweldigd voelen door de spullen op je bureau zou je eerder last kunnen krijgen van uitstelgedrag. Daarnaast werken ze ook een stuk minder snel dan hersenen die een geordend bureau voor zich zien. Als je merkt dat je taken steeds langer uitstelt, ruim dan eerst je werkplek eens op. 

Lees ook:
Stress op je werk? Zet een plant op je bureau

Minder betrouwbaar

Rommel heeft nog meer impact op je leven dan je denkt. Uit ander onderzoek blijkt dat het ook invloed heeft op je imago, bijvoorbeeld tegenover managers of collega’s. Als je aan een bureau vol rotzooi zit, denken mensen dat je minder betrouwbaar en minder precies ben, dan wanneer je aan een opgeruimd bureau zit.

Opruimen

Gelukkig kun je dit probleem best makkelijk oplossen. Het zal even wat tijd kosten en je moet er misschien even aan wennen, maar dan wil je volgens de wetenschappers niet meer anders. Maar waar begin je? 

Productiever

Ruim regelmatig je bureau op, en laat zo de rommel dus niet ophopen. Kijk aan het eind van elke dag al wat er weg kan: lege verpakkingen in de prullenbak, kopjes bij de afwas en aantekeningen die je niet meer nodig hebt mogen meteen in de papierbak. Zo heb je altijd een opgeruimd bureau en werk je niet alleen sneller en productiever, maar zie je er ook nog een stuk professioneler uit op de werkvloer. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Viva, Science Direct
Beeld | iStock

Ook interessant