hoeveel paaseitjes eten gemiddeld  Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Ook zo dol op paaseitjes? Zóveel eten we er gemiddeld

Heb jij de chocolade paaseitjes ook niet tot aan Pasen kunnen weerstaan? Meestal liggen ze al maanden van tevoren in het schap. Dus de verleiding om er af en toe één (of twee, of drie, of meer) te snoepen is groot. Klinkt herkenbaar? Je bent niet de enige. Zóveel paaseitjes zouden we namelijk gemiddeld eten…

Waarschijnlijk is het meer dan je denkt.

Hoeveel paaseitjes eten we gemiddeld?

Pasen staat voor veel mensen vooral bekend als twee dagen lekker eten. Van de beschilderde eieren tijdens de uitgebreide paasbrunch tot de chocolade variant: we zijn er dol op. Als je af en toe een paaseitje snoept, houd je waarschijnlijk de tel niet bij. Maar HEMA besloot een paar jaar gelden om daar eens dieper in te duiken. Uit hun enquête bleek dat we gemiddeld 47 paaseitjes per jaar eten. Maar Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid, liet eerder aan RTL Nieuws al weten dat de kans groot is dat je er nog meer van 47 per jaar eet, omdat het moeilijk is om ermee te stoppen als je eenmaal begonnen bent.

Verleidelijk om meer te eten

De kans is dus groot dat als je eenmaal een paaseitje uit een schaaltje pakt, het er niet bij één blijft. Dat komt volgens Seidell omdat het maar kleine hapjes zijn die je makkelijk tussendoor kunt eten. Daarnaast hebben paaseitjes allerlei verschillende smaken en gekleurde verpakkingen, waardoor je geneigd bent om elke soort uit het schaaltje te willen proeven.

Hoeveel paaseitjes moet je eten om één kilo aan te komen?

Je mag jezelf natuurlijk best trakteren op iets lekkers, maar die verslavende paaseitjes bestaan meestal wel uit zo’n 45 calorieën. Om hierdoor één kilo aan te komen zou je er ongeveer 150 moeten eten. Maar gelukkig ben je één paaseitje ook al snel weer kwijt, want om ‘m te verbranden zouden de onderstaande activiteiten voldoende zijn:

  • 5 minuten hardlopen
  • 8 minuten fietsen
  • 10 minuten wandelen
  • 20 minuten staan
  • 25 minuten achter je bureau zitten

Als je dit paasweekend dus een lekkere wandeling of fietstocht gaat maken, dan kun je best een paar paaseitjes extra snoepen. En ook zonder actief weekend ben je met zitten of staan dat paaseitje na een tijdje dus alweer kwijt. Wil je het toch zo gezond mogelijk houden? Dan kun je het beste voor paaseitjes van pure chocolade kiezen. Hier zit minder vet en suiker in dan in de andere smaken.

Bron | RTL Nieuws

Maryse De BruijneGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden