Lifestyle

Impulsief? Volgens dit onderzoek maak je dan júist betere beslissingen

beslissen.jpg

Kies jij voor de eerste optie of stel je een beslissing liever wat langer uit? Als jij in die laatste groep valt, dan zóu het zo kunnen zijn dat je niet altijd voor de beste optie gaat. Uit nieuw onderzoek blijkt namelijk dat hoe langer we doen over beslissen, hoe lager onze eisen worden.

Dat geldt niet alleen voor vliegtickets of een nieuwe wasmachine, maar zélfs voor het kiezen van een partner.

Niet alle opties

Kiezen tussen twee broden in de supermarkt is niet zo moeilijk, maar bij andere beslissingen krijg je niet altijd alle opties tegelijk. Denk bijvoorbeeld aan vliegtickets, waarbij je niet vooraf weet of de prijzen omhoog of juist omlaag zullen gaan. Hetzelfde geldt ook voor andere grotere dingen, bijvoorbeeld bij het kopen van een huis, of zélfs bij het kiezen van een levenspartner. En vaak krijg je geen kans om terug te komen op zo’n eerdere optie: als je iets afgewezen hebt, is je kans voorbij. We moeten dus veel beslissen, zonder te weten of er in de toekomst nog een betere optie op ons pad komt.

Beste strategie

En juist doordat we niet alle opties tegelijk krijgen, maakt beslissen voor mensen zo moeilijk. Vooral als er tijdsdruk is, hebben we het moeilijk met het doorhakken van knopen. Volgens onderzoekers zou de beste strategie zijn om de eerste optie te kiezen die aan bepaalde eisen voldoet. Een computer kan dat makkelijk berekenen, maar onze hersenen kunnen dat níet. Daardoor beslissen wij op een heel andere manier, ontdekten de Zwitserse onderzoekers.

Lees ook
Hoe elke ochtend hetzelfde ontbijt eten helpt om betere beslissingen te maken

Test met aanbiedingen

Om te onderzoeken hoe mensen beslissen, maakten de wetenschappers koopsituaties na. Deelnemers moesten bijvoorbeeld zo goedkoop mogelijk een vliegticket scoren. Daarvoor kregen ze tien aanbiedingen voor tickets te zien, waarvan de prijs steeds net iets hoger of lager was. De fictieve vertrekdatum kwam ondertussen steeds dichterbij, waardoor de druk om een ticket te kopen dus ook steeds hoger werd. En wat bleek? Hoe dichterbij de datum was, hoe hoger de prijs was die ze bereid waren te accepteren. Datzelfde geldt volgens de onderzoekers voor boodschappen of keukenapparatuur met fluctuerende prijzen. Hoe verder in het proces, hoe meer ze voor een product willen betalen.

Beslissen over een baan of partner

Dit geldt niet alleen voor aankopen die we doen, maar bijvoorbeeld ook voor het kiezen van een werkgever. In het begin ben je nog echt op zoek naar een droombaan en stel je hoge eisen aan je werkgever. Na verloop van tijd worden die eisen steeds iets lager, tot je beslist om ook een baan aan te nemen die je eerder afgewezen zou hebben. Zélfs bij het beslissen van welke partner jij wel ziet zitten, zouden je eisen na een langere tijd afnemen.

Wiskundig model

Wat we aan dit onderzoek hebben? De onderzoekers hebben ook een wiskundig model ontwikkeld, wat besluitvorming kan verklaren. Zo kunnen ze dus beter voorspellen wanneer we geneigd zijn om direct te kiezen, en wanneer we beslissen nog even uitstellen. Daarmee kunnen besluitvormingsprobelemen worden verholpen, en kunnen we dus sneller de juiste keuze maken.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Linda
Beeld | iStock

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant