Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Rekken en strekken maar: déze oefeningen komen je seksleven ten goede

seks-oefeningen.jpg

Seks is een work-out an sich. En om het langer vol te houden en er meer van te genieten, kun je een aantal oefeningen doen.

Oefeningen die je seksleven zelfs beter kunnen maken.

Cardio

Seks vergt uithoudingsvermogen. Het is dus belangrijk om een goede conditie te hebben. Hou je die opbouwt én onderhoudt? Met cardio. Denk aan hardlopen, fietsen, zwemmen, touwtjespringen en boksen. Wie had gedacht dat je met die oefeningen gelijk aan betere seks werkt?

Yoga

Om flexibel te blijven, is het belangrijk dat je je spieren regelmatig stretcht. Iets waarbij je daar veel mee bezig bent, is yoga. Yoga heeft nog veel meer gezondheidsvoordelen, maar betere seks is daar natuurlijk een heel plezierige van. Niet zo’n fan van yoga? Probeer dan in elk geval déze strekoefeningen eens.

Lees ook:
Hoe rek- en strekoefeningen de gezondheid van je hart kunnen verbeteren

Buikspieroefeningen

Een belangrijke spiergroep tijdens seks, zijn je buikspieren. Dit is de beste manier om buikspieroefeningen te doen.

Beenspieroefeningen

En wat dacht je van je benen? Zeker als jij bovenop zit, moet je die flink aan het werk zetten. Ga maar aan de slag met squats.

Planken

Een sterk bovenlichaam is superbelangrijk tijdens seks. Tenminste, als je het goed vol wilt houden en van verschillende standjes houdt. Goed trainen dus. Bijvoorbeeld door te planken.

Rugspieroefeningen

Met een stijve rug ben je heel beperkt tussen de lakens. Houd je rug dus flexibel. Doe bijvoorbeeld twist en side bends, eventueel met gewichtjes. Of strijk in de sportschool neer op de back extension, waarbij je naar beneden bukt en met gestrekte rug weer omhoog komt.

Lees ook:
Zó weet je of het nodig is om je bekkenbodemspieren te trainen

Bekkenbodemspieroefeningen

Maar de allerbelangrijkste spiergroep tijdens seks, zijn zeker bij vrouwen de bekkenspieren, en met name de bekkenbodemspieren. Als deze te gespannen zijn, kan seks pijnlijk of zelfs niet mogelijk zijn. Gelukkig kun je ook je bekkenbodemspieren trainen. Bijvoorbeeld op de wc: span en ontspan je bekkenbodemspieren. Maar ook met squats en yoga kun je je bekkenbodem goed trainen. Hoe meer je je bewust bent van die aanspanning en ontspanning, hoe beter je dat kunt sturen tijdens seks. Denk jij inderdaad dat je bekkenbodemspieren je seksleven negatief beïnvloeden, schroom dan niet om aan je huisarts eens een doorverwijzing naar de bekkenfysio te vragen.

Beeld | Getty

Ook interessant