Lifestyle

Déze 3 ochtendgewoontes kun je beter gelijk afleren

ochtendgewoontes-afleren.jpg

De manier waarop je je dag begint, zet de toon voor de rest van de dag. Ben jij je bewust van hoe jij je dag start? Misschien wel heel chaotisch en stressvol. De kans is groot dat je in dat geval verkeerde ochtendgewoontes hebt. Gelukkig kun je je ochtendgewoontes ook afleren.

Dankzij het skippen van deze ochtendgewoontes heb je de hele dag meer energie.

Start je dag niet in het donker

Natuurlijk is het fijn om je dag nog in het donker te beginnen met de gordijnen dicht. Maar mensen die meteen de gordijnen openen en het raam openzetten hebben een lager BMI, dan mensen die langer in het donker blijven zitten. Volgens onderzoekers zouden twintig tot dertig minuten daglicht al een positief invloed hebben op je BMI, zélfs als het bewolkt is.

Eet niet als je helemaal nog geen trek hebt

Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar: we zijn opgevoed met het feit dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Voor veel mensen is dat natuurlijk ook zo, maar niet voor iedereen. Moet jij jezelf dwingen om een boterham of kom havermout naar binnen te krijgen? Dan kun je net zo goed kiezen voor intermitted fasting. Je eet dan niet minder, je schuift het ontbijt alleen een aantal uurtjes op. Lees je van te voren wel even in, want de één voelt zich er energiek bij en de ander wordt er suf door.

Lees ook
Met deze 7 tips ga je een ochtendhumeur tegen

Als je wel trek hebt: eet geen suiker

Wafels, muffins, havermout met te veel toppings, ontbijtgranen… Hier zitten veel suikers en koolhydraten in. Als je de ochtend hier mee start, is er een grote kans dat je de hele dag zin hebt in zoetigheid. Een beter idee om je ochtend mee te beginnen is een gezonde smoothie, havermout, yoghurt met fruit of een volkoren boterham met kipfilet en ei.

Tips voor een fijne ochtendroutine

Als je je best doet om bovenstaande drie ochtendgewoontes af te leren, kun je de volgende tips goed gebruiken om je dag fijn te beginnen:

  • Ga op tijd naar bed en zorg voor een goede nachtrust;
  • Laat je telefoon nog even liggen en check niet gelijk Instagram, Facebook of je e-mail;
  • Start de dag met een groot glas water;
  • Open, nadat je bent opgestaan, je gordijnen, zet je raam open en stap even in de tuin of op het balkon;
  • Ontbijt en eet verder over de dag gezond;
  • Lees een boek of een tijdschrift tijdens het ontbijt;
  • Laat je vooral niet opjagen door dingen waar je geen controle over hebt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Amayzine.nl
Beeld | iStock

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant