Lifestyle

Dit moet je volgens experts vooral niet doen als je net wakker bent

dit-kan-in-de-ochtend-als-je-net-wakker-bent-voor-veel-stress-zorgen.jpg

Hoe ziet jouw ochtendritueel eruit? Wakker schrikken door een wekker of juist lekker uitslapen? Eerst een koude douche of juist meteen aan de koffie? Wat je ook doet, de kans is groot dat je meteen begint met denken. Over hoe de dag er uit zal zien, over je to do-list…

Volgens psycholoog Jude Miller Burke is dat een van de sléchtste dingen die je in de ochtend kunt doen en zorg je zo voor heel wat stress.

Future Tripping

Tegen Elite Daily zegt de psycholoog dat het meteen verzinken in je gedachten kan zorgen voor een stressgevoel dat je rest van de dag nog blijft achtervolgen. Dit wordt ook wel future tripping genoemd. Aan het begin van de dag ‘struikel’ je dan over de gedachten over je drukke agenda. Je denkt meteen over wat je de rest van de dag allemaal nog moet doen. Daardoor krijgt je lichaam niet de tijd om even rustig wakker te worden, en start je lichaam dus niet zo lekker op. Die stress in de ochtend blijft je de rest van de dag nog achtervolgen, en daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Lees ook: Wakker voordat je wekker gaat? Dít is wat het betekent

Telefoon

Een groot gedeelte van dat future tripping wordt ook veroorzaakt door – je raadt het al – het gebruik van mobiele telefoons. Nog voor je die telefoon geopend hebt zie je vaak al van wie je berichtjes hebt en wat er voor die dag in je agenda staat. Niet gezond, volgens Burke: “Als je je mail gelijk bij het wakker worden opent, stijgen je stresslevels al voor je het bed uit bent.” Volgens psychotherapeute Lena Franklin triggert dat stresshormonen en wordt daardoor je zenuwstelsel negatief geactiveerd. “En vervolgens voelen we ons gedurende de hele dag prikkelbaar, erg alert en tegelijkertijd uitgeput”, zegt ze tegen Elite Daily.

Positief denken

Wat je dan wel moet doen? Niet zo veel denken én je telefoon niet gebruiken, maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Volgens de experts kan je bijvoorbeeld beginnen met een intentie voor de dag bedenken. Neem even een minuutje om stil te staan bij hoe je die dag in wil gaan, en zeg bijvoorbeeld dat je er vandaag voor kiest om positief te denken.

Rustig wakker worden

Vind je dat lastig? Dat kan, kies er dan bijvoorbeeld voor om diep adem te halen of te mediteren. Als ook dat niet jouw ding is, kies er dan voor om een stukje te lopen voor je gedachteloos naar je telefoon grijpt. Zolang je jouw lichaam rustig wakker laat worden en niet direct aan je to do-list denkt, zul je de rest van de dag een stuk relaxter zijn. Volgens de experts zul je echt merken dan je na zo’n ochtend minder last hebt van stress.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Elite Daily, Cosmopolitan
Beeld | iStock

Ook interessant