NS gaat staken: dit kun je ervan verwachten Beeld ANP VINCENT JANNINK
Beeld ANP VINCENT JANNINK

NS personeel gaat staken: dit kun je ervan verwachten

Vijf dagen lang legt het personeel van de Nederlandse Spoorwegen op verschillende plekken in ons land het werk neer. Dit doen ze door middel van estafettestakingen. Dit is wanneer ze in jouw regio staken en wat je kunt doen als er door de staking geen treinen rijden.

Deze estafettestakingen duren 24 uur en vinden elke dag in een andere regio plaats. De eerste staking was op woensdag 24 augustus in de regio Noord-Nederland en ook maandag 29 augustus, zijn er weer stakingen. Dinsdag 30 augustus rijden er zelfs in het hele land geen NS-treinen.

Onenigheid tussen vakbonden en NS

Al lange tijd is er onenigheid tussen de NS en vakbonden FNV, CNV en VVMC. Zij waren bezig met cao-onderhandelingen, maar deze zijn stukgelopen. Daarop hebben de vakbonden de NS een ultimatum gesteld. Binnen een week moest het spoorbedrijf akkoord gaan met de cao-eisen, maar als dat niet zou gebeuren, volgen er acties. En die komen er nu dus.

“Het is onbegrijpelijk dat de NS het hierop aan laat komen,” zegt Huub van Dungen, onderhandelaar namens de FNV tegen RTL Nieuws. “NS laat ons nu geen andere keus dan over te gaan tot het daadwerkelijk plannen en uitvoeren van acties en stakingen.”

Dit kun je merken van de NS-staking

En de acties die nu gepland zijn, gaan ook op ons een effect hebben. Volgens de vakbond is het onvermijdelijk dat reizigers overlast ervaren. Maar, zo redeneert de bond, ze zijn uiteindelijk ook in het belang van ons als reiziger. Wanneer kun je er iets van merken?

  • 24 augustus: Regio Noord-Nederland. Hieronder vallen onder andere Groningen, Leeuwarden, Lelystad en Zwolle.
  • 26 augustus: regio West-Nederland, waar personeel standplaatsen Den Haag, Dordrecht, Leiden en Rotterdam heeft.
  • 29 augustus: regio Noordwest-Nederland. Hieronder vallen onder andere de steden Amsterdam, Den Helder, Haarlem en Schiphol
  • 30 augustus: regio Midden-Nederland. Het personeel met standplaatsen Utrecht, Gouda en Amersfoort legt het werk neer.
  • 31 augustus: regio's Oost- en Zuid-Nederland. Op deze dag staakt het personeel uit Arnhem, Breda, Ede-Wageningen, Enschede, Maastricht, Nijmegen en Vlissingen.

De eerste paar dagen hadden de stakingen vooral impact op het gebied waar de treinen reden. Regionale vervoerders reden nog wel gewoon, maar Intercity's en Sprinters van de NS niet. Dit betekende wel dat in andere regio's de gevolgen merkbaar waren, bijvoorbeeld omdat een trein vanuit het stakingsgebied moest komen en dus niet reed. Op de vierde stakingsdag, 30 augustus, voelt het hele land dat er gestaakt wordt. Ben je van plan om die dag met de trein te reizen? Dan kom je waarschijnlijk van een koude kermis thuis. We leggen uit wat je kunt verwachten.

Dag vier van de staking

De impact van de staking op dag vier zal heel groot zijn. Dat werd al verwacht, omdat dit de dag is dat er op het belangrijkste station van Nederland, Utrecht, gestaakt wordt. Nu blijkt dat dit betekent dat er de hele dag en in het hele land geen NS-treinen kunnen rijden. De enige uitzondering daarop is het traject Amsterdam Centraal - Schiphol. Reizigers die alleen gebruik maken van een regionale vervoerder, zoals Arriva of Keolis, hebben iets meer geluk. Deze treinen blijven namelijk wel rijden (met uitzondering van de treindienst Alphen - Gouda). Ook de Eurostar en de Thalys rijden. De andere internationale treinen zullen op dinsdag niet rijden in Nederland.

De reden dat het hele land geraakt wordt door de acties in Midden-Nederland, is het feit dat Utrecht een belangrijk station is. Vanuit deze plek rijden treinen naar alle windrichtingen én wordt gewerkt aan de dagelijkse coördinatie van personeel. Leggen die mensen het werk neer, dan heeft dat gevolgen voor de dienstregeling in het hele land. De NS ziet dan ook geen verantwoorde manier om de dienstregeling te rijden.

Geld terug krijgen

Hoewel de treinen in de rest van het land gewoon blijven rijden, kan de staking voor onverwachte hinder door het hele land en vervelende situaties in de regio van de staking zorgen. Op de eerste stakingsdag is daarom de stakingsregeling van de NS van kracht. Dit houdt in dat reizigers uit de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en delen van Flevoland en Overijssel aanspraak kunnen doen op deze regeling en bijbehorende vergoedingen. Je hebt dan recht op één van de twee regelingen: de NS Geld Terug bij Vertraging Regeling of een tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer met een maximum van 25 euro per persoon. Goed om te weten: als je voor het eerste kiest, vervalt je recht op het tweede.

Of de stakingsregeling van kracht is, maakt de NS bekend op de stakingsdag zelf. Het best kun je hiervoor de site van de NS in de gaten houden. Hier staan ook de voorwaarden die gelden voor de stakingsregeling en alle informatie voor jouw specifieke situatie.

Personeelstekort

Wat willen de vakbonden precies? Vooral een oplossing voor het personeelstekort, waarvan ook de NS last heeft. Ze eisen daarom onder meer een salarisverhoging van 100 euro bruto per maand, die met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2022 doorgevoerd moet worden. Ook willen ze dat salarissen en andere vergoedingen vanaf het nieuwe jaar meestijgen met de inflatie én willen ze een eenmalige bonus van 600 euro bruto voor al het personeel.

De NS betreurt het dat er acties komen. Een woordvoerder van het bedrijf zegt tegen het ANP nog niet te weten wat de impact zal zijn voor reizigers. Het spoorbedrijf vindt sommige van de cao-eisen praktisch uitvoerbaar en wijst vooral op de lastige financiële situatie waarin de NS dankzij de coronapandemie zit.

Bron | RTL Nieuws, NOS, NS

Nynke KooyANP VINCENT JANNINK

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden