Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Dít is de nieuwe sport waar iedereen het over heeft

padel-alles-wat-je-wil-weten-over-deze-nieuwe-sport.jpg

Dol op tennis? Of gek op squash? Dan hebben we een leuk nieuw alternatief voor je: padel. Het is op dit moment de snelst groeiende balsport van Nederland. Waarom het zo populair is?

Met padel heb je meteen een volledige work-out voor je hele lichaam te pakken. 

Padel

Padel, wat je uitspreekt als pá-dèl, is een soort mix tussen squash en tennis. Ook bij padel heb je een racket en bal nodig. De bal stuitert net als een tennisbal, maar is iets kleiner en heeft een lagere druk. Het racket bij padel is ook iets kleiner dan die je bij tennis en squash gewend bent en bestaat uit een stuk kunststof met kleine gaatjes in plaats van snaren. Het padelveld is een rechthoekig vlak van 10 bij 20 meter.

Net als bij tennis staat er in het midden van het veld een net waar je overheen moet slaan, en net als bij squash kun je van de omringende wanden – bij padel vaak een hekwerk – gebruik maken. Hierdoor duurt een rally langer dan bij tennis. En ook het verschil in niveau tussen de spelers is minder belangrijk, omdat je ook heel strategisch kunt spelen. Je kunt padel met z’n tweeën of met vier personen spelen. 

De spelregels

Een beetje fanatiek sporter wil natuurlijk winnen. Daarvoor zul je moeten zorgen dat je tegenstander jouw ballen niet terug kan slaan. Ben je aan zet? Sla dan de bal over het net op de speelhelft van je tegenstander, zonder dat de bal de wanden raakt. Vervolgens kun je tactisch aan de slag, door via de wanden je tegenstander alle hoeken van het veld te laten zien. Net als bij tennis werk je bij de puntentelling bij padel met game, set en match. Heb je als eerste twee sets gewonnen? Dan loop je als winnaar de baan af. 

Lees ook: Dit gebeurt er als je twee weken niet sport

Volledige work-out

Naast dat padel een leuke nieuwe variant is op het bekende tennis en squash is het ook populair omdat je er een volledige work-out mee te pakken hebt. Met je slag train je je borst-, arm-, en rugspieren. Daarnaast moet je flink rennen voor de bal, dus met al die korte sprintjes train je ook je kuiten, bovenbenen en voeten. Met moeilijke ballen kan een tegenstander je flink uitputten, dus ook aan je conditie wordt gewerkt. En als laatste maak je natuurlijk een hoop draaiende bewegingen om alle ballen terug te slaan, en dat is weer goed voor je buikspieren. Wil je een keertje spelen? Hier kun je zien of er een padelbaan bij jou in de buurt is. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.    

Bron | KNLTB Padel, Women’s Health
Beeld | Getty Images

Ook interessant